Reizen met eigen camper
 reisridders

Ierland

Vandaag verlaten we Engeland en gaan we met de ferry naar Ierland. Om 13.00 uur vertrekken we. Het weer is prima met een rustige zee. Om 16.15 uur zijn we aan de overkant in Rosslare Harbour

bijna binnen op een van de autodekken

aan dek van de Stena

Rosslare Harbour

We rijden via de N25 naar de R637 naar de millhouse in Tacumshin. Daar vinden we, achter het restaurant, een prachtig plekje bij de molen.

Vandaag bezoeken we het Irish Hermitage Park. Daar lopen we door de tijd van 9.000 jaar Ierse geschiedenis. Het park is 35 hectare groot met 16 gereconstrueerde plekken om te zien hoe de mensen leefden en werkten. In het kasteel is een  Falconry waar verschillende roofvogels in veel te kleine hokjes te zien zijn.

Daarna gaan we naar Wexford, een plaats 20 km. verder. We lopen door het centrum. Wel aardig maar niet bijzonder. Na de koffie wandelen we langs de haven met wat vissersschepen en ontdekken we de Yerseke 58, overgeschilderd dat wel. Daarna weer terug naar de Millhouse Pub om te overnachten. Morgen met 'n bootje naar de Saltee Islands om vogels te spotten

Wexford

de vroegere YE 58

Kilmore Quai
1 June 2023

onderweg naar de Saltees

We rijden vandaag naar Kilmore quay , waar we aan boord stappen op 'n bootje, die ons naar Saltee Islands zal brengen. We zetten de camper op de pier en lopen naar de kade waar we om tien uur met een bootje naar de Saltee eilanden vertrekken. Het is prachtig weer en het wordt vast een mooie dag. De zee is rustig, dus de oversteek van twintig minuten is goed te doen. Vlak vóór de kust stappen we met zwemvesten aan over in een Zodiac en na even een stukje door de blubber en het wier zijn we op de Saltees. We lopen tot aan de rotsen via kleine paadjes met aan weerskanten hyacinten en blaassilenes. Ook het engels gras bloeit weelderig. Prachtig!

op de Saltee eilanden

• Saltees

Diaserie Saltee eiland 1

De papagaai duikers, mijn favoriete vogel,  zijn erg tam en lopen soms op minder dan een halve meter aan je voorbij! Geweldig! Ook zitten er veel alken en zeekoeten op de rotsen. We lopen heuvel op en heuvel af. Soms is het smalle pad wel erg steil! Maar we willen naar de jan van gentenkolonie aan het einde van het eiland. Dus klimmen geblazen. We kunnen er redelijk dichtbij komen. Wat zijn het toch mooie vogels

Diaserie Saltee eiland 2

Na twee uur lopen we rustig terug naar de boot. Het water staat heel wat hoger dan vanmorgen. De zee is ook veel wilder! Iedereen moest achter de kajuit gaan zitten. de golven vlogen langs de zijkant in de boot. Dus dat betekent een natte overtocht.

Als we terugkomen bij de pier zien we dat parkeren voor campers hier verboden is! Niks aan te doen. Afwachten maar. We rijden naar de camping in Kilmore voor een heerlijke douche We horen dat in Ierland dit weekend bankholiday is, dus druk! Gelukkig hebben ze wel een plekje voor ons.

Van Kilmore quay  via Arthurstown naar Waterford gereden over niet al te brede wegen. We  nemen de Passage East Ferry om de rivier over te steken.

Hebben trouwens ook nog een een bijna aanrijding met een grote tractor met aanhanger, deze kwam plotseling uit een straat van links, dit was even schrikken maar door het plotseling remmen vloog mijn fietsaccu, welke op bed lag, op de grond, waardoor die beschadigd is. Gelukkig doet hij het nog.  Zetten de camper op de Waterside Park plaats. ‘s Middags nemen we de fiets naar het centrum van Waterford. Het lukt ons uiteindelijk om de Waterford Greenway, een fietspad naast het treintje van de Waterford Suir Valley Railway dat rijdt van Waterford naar Dungarvan, te vinden. Het fietspad voert ons langs de rivier de Suir. Onze eerste stop is in Kilmeadam waar het treintje vertrekt naar Waterford en na zes kilometer weer terugkeert. We drinken iets en en rijden nog een stuk verder, maar besluiten na 18 km de terugweg te nemen.

Waterford Greenway fietstocht

een paar van de vele muurschilderingen

Na de fietstocht bekijken we het centrum van Waterford met Reginald’s Tower, het Mediëval Museum,the Christ Church Cathedral, St. Saviour Church en het theater. In de straten zien we vele muurschilderingen.  Dan weer terug naar het Watersite Park. De mannen halen Chinees bij de Magic Walk. Heerlijk!

Vertrekken uit Waterford en rijden via de N25 naar Cobh (spreek uit cove)). We vinden twee plekken naast elkaar op een fantastische camperplaats aan het water voor €10.00. Geweldig! Vlak vóór ons ligt een groot cruiseschip, de Regal Princess uit Hamilton. Cobh is een prachtig plaatsje met kleurrijke huizen en ,n kathedraal. We lopen langs alle bezienswaardigheden. De straten omhoog zijn heel steil. De kathedraal is van binnen prachtig en er vindt net ,n huwelijks plechtigheid plaats, als wij er zijn. Tevens lopen we naar de herdenkingstuin, waar een glazen monument staat ter nagedachtenis van de ramp met de Titanic. De Titanic was vanuit Cobh vertrokken op haar eerste en tevens laatste reis. Na een hele middag lopen wordt het tijd voor , n Guinness en , n biertje. Proost! Geweldige plaats met nog steeds super weer.

Camperplaats

• IMG_20230603_154557
  • Titanic Memorial

Diaserie Cobh

Het is 4 juni en het is prachtig weer. Vandaag nemen we de trein van Cobh naar Cork. De treinreis duurt  20 min.. We lopen naar het centrum, waar de marathon, die juist vandaag wordt gelopen aankomt. Het is dus flink druk, best gezellig. Daarna struinen we de stad door en bekijken de bezienswaardigheden.. We eten er een overheerlijke Piza

Fotos Cork Marathon

Fotos Cork

Elizabeth Fort

Ring of Kerry
Het is 5 juni en vandaag gaan we naar Rossbeigh langs de Ring of Kerry. Na vijf kilometer komen we bij de Ferry en in vijf minuten zijn we aan de overkant. Via de N40 rijden we naar de N71. Drinken onderweg koffie en besluiten niet naar de camperplaats in Bantry te gaan maar door te rijden naar Rossbeigh, een camperplaats aan de Ring of Kerry. In Bantry stoppen we om even uit te rusten en een paar boodschappen te doen. Gaan flink omhoog om de Caha Pass te beklimmen. We stoppen op een parkeerplaats met een mooi houten beeld, een oude auto en een souvenirs winkeltje. Er is ook een oud Iers huisje. Vervolgen de N71 en moeten door een aantal kleine tunnels.

Aan de kant van de weg bloeien de rododendrons uitbundig. Vanaf Kenmare volgen we de bochtige Ring of Kerry route over de Wilde Atlantic Way tot voorbij Killarney. We nemen de N72 tot bij Rossbeigh. Het laatste stuk is erg druk over 'n smalle weg en steil omhoog. Je moet er iets voor doen, maar dan sta je op 'n plek met fantastisch uitzicht op zee. En dan maar weer genieten van dit mooie weer.  En wat een zonsondergang! Super!

We rijden verder over de Ring of Kerry via de Wild Atlantic Way met onderweg mooie vergezichten.

vergezichten

Rijden het steile pad op om terug te keren op de N 70.  Willen naar Portmagee maar dat lukt niet. Dus door naar Waterville. Daar staat een standbeeld van Charlie Chaplin. Ook de eerste kabelverbinding via de Atlantische Oceaan wordt in een beeld vast gelegd. We lopen door het dorp en vervolgen daarna de weg. Rijden door Cahernivedn, een dorp met leuke restaurantjes. In Sneem vinden we een mooie camperplaats aan de rivier. Drinken samen koffie en gaan daarna het dorp in voor een drankje.

Charlie Chaplin

1e kabelverbinding via Atlantic

die laat z'n bok uit

Na Sneem nemen we de R568 richting Killarney. We komen langs Lady’s View, een mooi uitzicht punt. Rijden via de N71 door het Killarney National Park. Een super mooie weg door het bos met aan de zijkanten overal bloeiende rododendrons. Komen door het centrum van Killarney en parkeren de camper  om het Killarney House met tuin en de st Mary's Cathedral  te bezichtigen en vervolgen daarna de weg naar de N70 naar Blennerville. Daar is een parkeerplaats bij de windmolen. De molen is een stellingmolen uit 1800. De enige commerciële molen in Ierland. We kijken uit op het water waar eb en vloed duidelijk zichtbaar is.

Ring of Dingle                                                                                                                                                                                                                   8 juni 2023

We rijden de snelste route naar het toeristische plaatsje Dingle, dat we bezoeken met z'n prachtige gekleurde huizen. Het is voor het eerst bewolkt, winderig, maar niet koud. Vandaag deel Ring OF Dingle gereden met prachtige vergezichten en vele ruige kusten. We zien nu de wilde fuchsia langs de kant van de weg, terwijl bij de Ring of Kerry de wilde rhododendron overal te zien was. Onderweg komen we een kudde schapen tegen, prachtig!
Deze route is voor campers maar van één kant te bekijken vw smalle wegen.
Hele mooie route van 165.km., zie foto's.
We overnachten aan de overkant van de weg van gisteren, bij de molen.

de gekleurde huizen in Dingle

schapen op de weg

• Dingle

Diaserie Dingle

Cliffs of Moher                                                                                                                                                                                                                  9 June 2023

Vandaag naar het noorden gereden om de Cliffs of Moher te bezoeken. Het regent! Gaan eerst naar de Lidl in Tralee en vervolgens de N69 naar Listowel. Rijden door het dorp en verder naar Tarbert om daar de ferry te nemen naar de overkant. Duur 20 minuten kosten €23.00. Rijden door Kilrush en nemen de N67. Zitten nu weer op de Wild Atlantic Way. Als we een plekje zien aan het water stoppen we voor de lunch. Rijden door Kilkee. Onderweg zien we verschillenede keren tractoren met turf.

de Ferry van Talbert naar Killimer

Turf wagen

• Cliffs of Moher

Diaserie Cliffs of Moher

Bij de parkeerplaats voor de kliffen van Moher schrikken we van de drukte. Betalen €10.00 voor de parkeerplaats, de entree en de overnachting! Wandelen naar de kliffen. Het gaat steil omhoog. Gelukkig kan Miep met een golfkarretje mee omhoog. Dat scheelt weer. We schieten weer vele mooie plaatjes Lopen naar het einde van het pad en het begint te regenen. Jammer, maar helaas. De kliffen zijn erg ver weg om mooie foto’s te nemen. Lopen naar beneden en gaan later nog een keer omhoog. Het weer is ondertussen opgeknapt en de zon komt te voorschijn. Nadat we weer mooie plaatjes hebben geschoten gaan we terug naar de camper waar we blijven overnachten

Smalle wegen!

Galway
10 June 2023

Na een hele nacht regen vertrekken we richting Galway, waar we een camping hebben uitgezocht.  De weg is erg smal en vooral als we een bus tegenkomen is het passen en meten. Vervolgen de weg naar de N67. Komen langs het Durguaire Castle. In Galway is het ontzettend druk. Heel veel stoplichten en rotondes en dus veel files.We overnachten op camping O’Halloran’s Caravan Park. We pakken de fiets om Galway te bekijken. We kunnen met de fiets langs de hele boulevard met ;n prachtige wandelpromenade ernaast. In de stad lopen we langs de bezienswaardigheden van de stad. We starten bij Spanish Arch en lopen de straatjes door met vele winkeltjes, pubs en eettentjes, waar we gaan eten op 'n terrasje. Met de zon er volop bij is het weer heerlijk vertoeven. We bezoeken nog de Saint Nicholas church, het Eyre Square, Eyre Square Center en de haven. Fietsen nog over de Pier voor de mooie spiegelingen en gaan ook ff 'n kijkje nemen in 'n mooie aangelegde tuin: de Circle of life.. Daarna weer richting Camping. Leuke afwisseling, zo'n fietstochtje.

Fotoserie Galway

Fotoserie Galway boulevard, Haven en tuin Circle of life

Connemara NP
 12 June 2023

Vandaag nemen we eerst de kustweg de R336 daarna de N59 naar het Connemara gebied. Een prachtige route, waar nog steeds turf gestoken wordt.

Turfgronden

hier wordt nog steeds turf gestoken

Het is 'n route met veel meertjes en stroomversnelling, met vele bochten en 'n prachtige natuur.
We nemen ook de afslag naar de Kilemore Abbey, een prachtig Kasteel met tuin.
Het laatste stuk is de Connemara Loop naar de Connemara Camping. We moeten enkele keren stoppen voor overstekende schapen. Komen uit bij de gelijknamige camping aan een strandje met blauw water. Een fantastische plek!
Sjaak neemt vanmiddag z'n eerste duik in de Atlantic en de vrouwen doen de was.

prachtige natuur

stroomversnellingen

vele meertjes

mooie luchten

schapen over de weg

Kilemore Abbey

onze camping voor deze nacht

Foxford
13 June 2023
Rijden de Connemara Loop terug. Met het zonnetje erbij een schitterende weg. Slaan af naar de N59 en vervolgens naar de R335. De eerste stop is de Asleagh Falls. Een mooie waterval. Plotseling zien we enkele zalmen tegen de waterval opspringen. Geweldig! Het lukt ze niet, ze zullen moeten wachten op hoog water. Wat een spectaculair mooie weg. Als we koffie drinken op een bankje komt een roodborstje héél dichtbij. Er staat langs de weg een paal met diverse spullen bij fietspech! Het is genieten van ieder stukje. Onderweg lopen er veel losse schapen op de weg. De volgende stop is de Croagh Patrick, een heilige berg waar duizenden mensen op St. Patricks Day op hun knieën naar boven gaan. Aan de overkant een prachtig bronzen beeld van een schip. Verderop de Murrisk Abbey waar alleen nog een ruïne van over is. Via Castlebar naar de N5. Zoeken naar een lunchplek, maar die is er niet. Rijden door tot onze slaapplek bij The Wooden Mills. Brengen nog een bezoek aan de winkel aldaar. Het dorp stelt niet veel voor. Heeft wel drie kerken. s’Avonds wordt het bewolkt en regent het. Maar na weer zo’n mooie dag hoor je ons niet klagen!

schapen over de weg

Croagh Patrick De pelgrimage

Mullaghmore.                                                                                                                                                                                                                   14 June 2023

We rijden vandaag van het ene super plekje naar het andere super plekje, nl  boven op de cliff van Mullaghmore.
We maken een paar wandelingen en zien de mooie ruige kust. Werkelijk prachtig hier. Het weer is goed, zonnig en rond 24 gr.
We kijken uit naar walvissen en dolfijnen, die anderen vandaag nog gezien hebben.
Ben benieuwd!
Ontmoeten hier n Nederlander, die hier al jaren komt. Je gelooft het niet, maar is echt waar...
Rond 21.00u komen hier 3 dolfijnen langs zwemmen. Als je goed kijkt, zie je ze rechts van de zon in het water.
Later zien we nog vele dolfijnen.
Rond 22.00u wordt het gezellig druk. Velen komen kijken naar de ondergaande zon.

de cliff van Mullaghan

Diaserie Slieve League

Slieve League
15 June 2023
Vandaag van de Atlantische oceaan via de N15 / Donegal en N56 verder naar de Slieve League via de R263.
Het is 'n aardige weg en we denken goed te zitten, tot we het vragen.
Jammer, fout dus en terug via de smalle weg. We waren al te ver gereden. De coördinaten klopten dus niet.
Een heen en weertje van 30km.
Gelukkig is alles goed gekomen en plaatsen de camper niet op de vrijstaande parkeerplek bij de informatie (kan niet meer), maar op de betaalde camping ernaast.

Na de lunch lopen we de fikse wandeling omhoog naar de bijna hoogste kliffen van Ierland, nl de Slieve League.
Daar mooie plaatjes geschoten, koffie gedronken en op gemak terug naar beneden. Het weer is nog steeds mooi en warm. Ongelooflijk, terwijl ze al enkele keren waarschuwen voor minder weer.
Echt bofkonten zijn we.
Na de wandeling is het nog heerlijk vertoeven bij de camper in de zon.

DUNFANGHY
 16 June 2023

We rijden van Slieve league ri Dungloe over R wegen en  N wegen. De N wegen zijn de besten. R wegen zijn mooier, maar smaller.
We komen door een veengebied, waar zakken met turf liggen, die verkocht worden.
We gaan als eerste naar een Iers museum met huizen van vroeger met riet vastgebonden daken.

zakken met turf

Folk Village

Daarna gaan we over de Glengless pass. We volgen de Wild Atlantic Way n gedeelte en komen  bij een haventje.
Gaan daarna over de N 56 verder, omdat die wegen erg vermoeiend zijn om te rijden, met om de paar honderd meter bochten. We zien de hoogste berg van Ierland.

Glengless pass

Onze eindbestemming is Dunfanghy.
We vinden 'n plekje aan het water.
Het is laag water, het getij verschil hier is heel groot. Zie foto.
We drinken 'n drankje bij 'n pub en zien, dat er vanavond traditionele Ierse muziek speelt. Na het eten dus terug en genieten van drankje en zang.

Dufanghy

Gezelligheid in de Ierse pub

Rathmelton ED
 17 June 2023

Vandaag slecht geslapen vw de regen, die vannacht is gevallen.
Eerst naar het Glenveagh NP gereden. We rijden weer door 'n dal vol veen-en moerasgebieden. Herten en arenden moeten in het wild te zien zijn in het Park.

onderweg naar Ramelthon

Glenveagh Castle

In het zuiden staat het Glenveagh Castle, een sprookjesslot uit de 19e eeuw.
De tuinen en het Castle zijn te bezichtigen. Vanaf de entree word je met 'n shuttlebus er naar toe gebracht.
We wandelen en klimmen door de tuinen.
Het is benauwd warm en er vliegen allemaal storende kleine beestjes.
Later in het Kasteel rond gekeken.

Glenveagh Castle

Geluncht en naar onze camperplek gereden in Rathmelton.
We staan aan 'n kade in 'n dorp, wat niet veel bijzonders is, maar waar we wel 'n spektakel meemaken.
Ten eerste is er n autorace over de weg en door de straten, waar ook het gewone verkeer rijdt.
Ten tweede staan we weer langs 'n lege rivier, die weer langzaam volloopt en waar we ineens een zeehond (zie pijl) zien zwemmen.
Het spektakel komt even later, als die zeehond aan het worstelen is met 'n flinke zalm, die hij na 'n flinke strijd toch later moet loslaten.
Ook zien we even later 'n aalscholver worstelen met 'n paling, die hij op den duur binnen krijgt. Zo mooi!
Vandaag bewolkt met af en toe 'n klein buitje en aan het eind van de dag weer warm en zonnig.
Morgen naar Londonderry, dus weer ponden ipv euro' s.

We zijn in Noord Ierland

Londonderry/Derry
 18 June 2023

Vandaag gaan we naar Londonderry /Derry. Het weer is bewolkt.
Via de lower bridge steken we de River Foyle over, dit is de dubbel decks Craigavon Bridge  komen we in Derry aan, waar parkeren moeilijk gaat vw een evenement. We zetten de camper op 'n grasveld. Eten vw Vaderdag 'n stuk van de gekochte taart en gaan de stad in.

We lopen over de Vredesbrug naar de stad. The Peace Bridge. De Peace Bridge verbindt de beide stadsdelen met elkaar over de rivier de Foyle. . Bezienswaardigheden zijn het Tower muzeum, de Guildhall met prachtige gebrandschilderde ramen,Sinds 1890 staat de Guildhall al centraal in het stadsleven. Tegenwoordig is dit het stadhuis van Londonderry. Binnen geven de glas-in-loodramen en het reusachtige orgel inzicht in de geschiedenis van het bijzondere gebouw. zien de Kathedraal, Deze kathedraal is gebouwd met dezelfde stenen als de stadsmuur welke afkomstig zijn uit de plaatselijke steengroeven. en lopen over de brug met triest weer, zoals de stad ook 'n trieste historie kent. Er zijn overal, maar te ver weg, muurschilderingen te zien. De oude stadsmuur omringt de stad volledig en is tussen 1613 en 1618 gebouwd om de stad te beschermen tegen de Engelsen en de Schotten.

The Peace Bridge

We krijgen zelfs 'n flinke bui op ons kop. Eten in 'n pub en gaan na de wandeling terug naar de camper.
We besluiten door te rijden naar Portrush, een leuke badplaats met verschillende stranden.

London

Derry

Portrush                                                                                                                                                                                                                          18 juni

Na een korte rit komen we aan  in Portrush. Portrush is een plaats in het Noord-Ierse graafschap County Antrim. De plaats telt 6372 inwoners. Het ligt aan de kust, tegen de tweelingplaats Portstewart aan. Het grootste deel van de oude stad, waaronder het spoorwegstation, is gebouwd op een kilometerslang schiereiland, Ramore Head.

Portrush

Bushmills
19 June 2023

We rijden een korte rit naar Bushmill met adembenemende plaatjes. Onderweg stoppen we voor de witte rotsen (White Cliffs). Met zo’n geweldige wolkenformaties in de lucht een adembenemend gezicht!

onderweg White Cliffs

• IMG_20230619_104348
  • IMG_20230619_110337
  • IMG_20230619_110653
  • IMG_20230619_110844
  • Rope Bridge.

Diaserie Rope Bridge

Parkeren de camper op de parkeerplaats en na een bezoek aan het visitorscentrum pakken we de bus naar Carrick-A-Rede Rope Bridge. We lopen een heel steil pad op en af. Ook nog de nodige trappen en komen bij een hangbrug. We hebben geen kaartje gekocht omdat we 11.50 pond per persoon te duur vinden. Een aardige Ierse jongen bij de poort gaf ons gelijk en zei dat we er toch over mochten! Dat lieten we ons geen twee keer zeggen en dus genoten we dubbel! De brug was weliswaar niet lang, maar wel spectaculair en de uitzichten nog meer. We keken onze ogen uit. Geweldig! Het weer werkte mee. Af en toe bewolkt en af en toe zon. Voor de foto’s super!

Pakken de bus naar de Giant Causeway, een groot basaltblokken, zo’n 40.000 stuks, vormen een serie spectaculaire stappen de Atlantische Oceaan in. Krijgen wel een gigantische regenbui te verwerken, maar dat mag de pret niet drukken. Rijden weer met de bus terug naar Bushmill.

otoserie  Giant Causeway,

Fotoserie  Giant Causeway,

Belfast muur

Belfast
20 June 2023

Vandaag van Bushmills naar White Abby gereden om daar onze auto te parkeren voor 'n bezoek aan Belfast  Het is de Hoofdstad van Noord Ierland. De meeste bewoners van West-Belfast zijn katholiek. Sommige buurten hebben een katholieke meerderheid van wel 90%. De stad is door de religie nog steeds sterk verdeeld in gesegregeerde protestantse (loyalistische) en katholieke (republikeinse) buurten. Waartoe de meerderheid van de buurt behoort, is te herkennen aan graffiti, schilderingen en vlaggen bij de ingangen van de buurten. Om de bevolkingsgroepen uit elkaar te houden bestaat sinds 1969 de Belfast Muur.

Fotoserie Belfast

We kunnen vanaf hier een bus nemen naar Belfast. Daar komen we aan in een super bui met 'n onweersklap, zo hard.... alsof er 'n bom ontploft..
We eten eerst wat en besluiten de hop on hop off te nemen i.p.v van de black cab.
Stappen uit bij de internationale Wall Murals, waar de ene na de andere muurschildering is te zien over de strijd tussen protestanten en katholieken.
We wilden naar de volgende haltes lopen, maar staat nergens aangegeven.
Vandaar dat we weer in de bus stappen.
We komen daarna langs de Belfast Peace Wall. Heel indrukwekkend!
We blijven zitten tot de City Hall.
Daarna lopen we naar de haven, waar het Titanic museum staat. Gaan terug om 'n restaurant uit te zoeken om lekker te gaan eten met z'n vieren, alvast vw Sjaak z'n verjaardag morgen. Heerlijk gegeten en terug naar onze camper met 'n taxi.
Het weer was in alle soorten aanwezig , zon, zware bewolking, maar gelukkig geen regen meer na die zware bui.

Muurschilderingen Belfast

De volgende dag op mijn verjaardag rijden we naar de haven van Larne voor de overtocht naar Schotland. Voordat we vertrekken wordt ik toegezongen door Cock en Miep voor een door hun versierde Camper.