Reizen met eigen camper
 reisridders

Panama

We vliegen van Cartagena naar Panama City

De Republiek Panama (Spaans: República de Panamá) is een land in Centraal-Amerika en grenst aan Costa Rica en Colombia. Panama is vooral bekend door het Panamakanaal, dat de doorsteek mogelijk maakt tussen de Atlantische Oceaan en de Grote Oceaan.
In het Spaans wordt de naam Panama uitgesproken met de klemtoon op de laatste lettergreep. In het Nederlands wordt doorgaans de eerste lettergreep beklemtoond

Panamakanaal

Het Panamakanaal is een ruim 81 km lang kanaal in het Centraal-Amerikaanse Panama. Het loopt door de landengte van Panama en verbindt de Caraïbische Zee met de Grote Oceaan. Het kanaal is een belangrijke ader in het intercontinentale transport omdat men niet meer om Zuid-Amerika heen hoeft te varen. Een schip varend van New York naar San Francisco legt via het kanaal een afstand af van 9500 kilometer, dat is minder dan de helft van de 22.500 kilometer via Kaap Hoorn De Stille Oceaan ligt ten westen van de Atlantische Oceaan, maar de ligging van het kanaal is eerder omgekeerd: de Atlantische kant van het kanaal is ten noordwesten van de Pacifische kant. Dit houdt verband met de grillige vorm van de landengte. Meestal stelt men dat de grens tussen het Noord- en Zuid-Amerikaanse continent door het kanaal loopt. Die grens kan echter ook over de politieke grens, tussen Panama en Colombia worden getrokken.

Onderweg naar Panama City

Wij zijn in Panama

25 maart: We komen om 8.00u in Panamacity aan en na het ophalen van de bagage en de taxirit naar het Hotel, zijn we rond 9.00u al in Hotel Centro Americano. Met nog een hele dag voor ons, die we ook wel nodig hebben, stappen we in de hop on- hop off bus, waarmee we de eerste stop maken bij het Panamakanaal .

Fotogalerie Hop on Hop off

We worden via allerlei zalen, waar alles te lezen is over de aanleg van het Kanaal, naar het uitzichtsdek geleid. Hier hebben we een prachtig gezicht op het Kanaal en de Miraflores Locks.

Laat er nu net een flinke boot in de sluizen komen. Ze worden in het Kanaal door locks  voortgetrokken. Je ziet dan dat er niet veel ruimte meer is in de breedte. De locks zorgen er via kabels voor, dat de boot de kanten niet raakt. 2x2 locks aan de voorkant en 2x1 lock aan de achterkant. Het is een mooi gezicht. We rijden verder in de bus richting oude stad, die we willen bezoeken. We krijgen te horen, dat de op een na laatste bus, flink is uitgelopen. We besluiten om daar nog een ronde mee te maken en daarna de oude stad te bezoeken. Tot onze grote spijt en ergernis besluit de chauffeur er bij een van de volgende haltes mee te stoppen, omdat het te druk verkeer is. Nou ja, nu geen oude stad meer. Het is ondertussen ook al rond 17.15u en we moeten om 19.00u weer bij een restaurant zijn voor het Welkomstdiner in Midden-Amerika. Ja, we hebben het echt slecht!

Het Panamakanaal

oude vieze stad
tuin van hotel
zicht op zee

26 maart: Van Panamacity gaat het de volgende dag vroeg met de trein van 7.15u richting Colon, de havenstad waar onze campers aan zullen komen. Hier zitten we in Hotel “New Washington”, een groot hotel met grote kamers, een grote tuin en grote achterplaats, gelijk aan zee, met uitzicht op de boten die hier voor anker liggen. Dat is maar goed ook, want we zitten hier zowat gevangen, omdat we niet de straat op kunnen v.w. geweld. Als je iets wil doen, moet het met een taxi, zoals naar een winkelcentrum of Bank.

Vandaag worden er voorbereidingen getroffen om onze camper op te kunnen halen in de haven.

27 maart: s.Middags om 13.30 komt het verlossende bericht, dat we onze campers op kunnen halen in de haven. De Campers staan nog op de flatrack en we moeten ze zelf van het ponton afrijden. Dit kost enige moeite, maar na een paar uur hebben we alle campers van het ponton, onbeschadigd en zo ver we na kunnen gaan niets kwijt of gestolen. We kunnen eindelijk vertrekken, althans dat dachten we. Een paar ambtenaren gooien nog wat roet in het eten en er moeten nog wat handtekeningen en stempels op diverse formulieren gezet worden. Eindelijk , nadat we door een desinfecterende wasstraat gereden zijn kunnen we de haven verlaten.

28 maart- 31 maart: We vertrekken uit Colon, nadat de camper weer is ingeruimd en de nodige boodschappen zijn gedaan. We rijden nu over de brug, die het Panama-Kanaal overgaat , en om Panamacity heen rijden we verder. Hier is het weer even flink druk. We komen na deze rit aan in Santa Clara, aan de Pacific Ocean. Je snapt, dat we daar een paar keer een heerlijke strandwandeling hebben gemaakt en tevens een duik hebben genomen in de Pacific. Het is hier super warm, toch zeker rond de 35°C en ’s nachts koelt het ook niet af. Terwijl wij baden in het zweet, vriezen jullie zowat aan je bed vast. Voor allebei dus een probleem. Alleen welk probleem is nu het grootst????

Foto galerie onderweg naar Santa Clara

We komen op een dag ook langs een forellenkwekerij, waar we natuurlijk een stop maken. Je kan daar je eigen forel vangen, of met een hengel of met een schepnet. ’s Avonds deze heerlijk gegrild en opgepeuzeld, smaakte voortreffelijk. Omdat we natuurlijk achterlopen v.w. de blokkade, komt het wel eens voor dat we niet terecht kunnen op de overnachtingplaats. Er wordt dan een alternatief gezocht en dit is meestal bij een tankstation.

Op 1e Pasen, waar we heel weinig van merken gaan we de grens over van Panama naar Costa Rica.

Voordat we dit doen gaan we nog even naar een van de mooiste orchideeënfarms van Zuid Amerika op 2000m hoogte nl. “Finca Dracula”. We zien daar een prachtig aangelegde tuin met allerlei bloemen en een afdeling met een groot assortiment aan orchideeën, van minuscule klein tot groot.

Fotoserie orchideeën tuin

Orchideeën tuin

Vaarwel Panama, we gaan naar Costa Rica.