Reizen met eigen camper

Reisverslag Nieuw-Zeeland

Noordereiland
     11 jan. - 9 feb. 2005

Na een vlucht van ongeveer 10 uur met een tussenstop in Sydney, zijn we in Auckland aangekomen. Het is inmiddels al 13.00 uur locale tijd, want intussen is de klok weer 5 uur vooruit gezet. Het tijdsverschil met jullie is nu 12 uur. We zitten nu echt aan de andere kant van de wereld. We zitten bijna evenveel op zuiderbreedte als thuis op de noorderbreedte  De reis verliep zonder vertraging. Het weer is gelukkig iets aangenamer. Het is nu zo'n 21 graden met een licht briesje, dus het is goed uit te houden. We logeren in het "Aspen House", waar we drie nachten zullen blijven

Aspen House

11 januari
We nemen op het vliegveld van Auckland een shuttle bus naar het Aspen hotel.
We waren behoorlijk vermoeid, maar we hebben het toch nog tot 21.00 uur uitgehouden en zijn toen lekker in ons mandje gedoken.  12 januari
Dit is balen en niet zo'n klein beetje ook. De videocamera heeft het begeven. We hadden al problemen in Singapore, maar nu transporteert de tape niet meer.
In bijna alle winkels in Auckland geweest, maar ze kunnen me niet helpen.
Dit moet net op de eerste dag gebeuren, als we in Nieuw-Zeeland aankomen. Helaas zijn er ergere dingen in de wereld, maar dit vinden wij echt niet leuk, dat kunnen jullie begrijpen

Zo nu weer een paar leuke dingen.
Het weer is prima, zon met af en toe bewolking. Dat is goed ook, want anders verbranden we levend. Men kijkt hier zo door de ozonlaag.
We maken een wandeling langs de haven, waar o.a het zeiljacht ligt waar NZ de American cup mee heeft gewonnen

We zijn op de Skytower geweest, waar je een magnifiek uitzicht had over de stad.

Auckland met in de verte de Sky Tower

Later op de dag met de Ferry naar Devonport, dat ligt aan de overzijde van Auckland.
Van daaruit een mooi uitzicht op de skyline van Auckland.
We hebben ook een sim kaart voor onze mobiel gekocht en ons nummer is:
(0)210729581
Naar NZ bellen is 00-64

uitzicht vanaf de Sky Tower

13 januari

Het is vandaag prachtig weer. We hebben het zonnetje meegenomen, want de december maand was hier de natste en de koudste sinds 1945.
We zijn weer met de Ferry naar Devonport geweest, maar hebben nu  de bus  naar Takanuba beach genomen.

Een mooi strandje niet ver van de Harbour Bridge. Van Takanuba beach met de bus over de Harbour Bridge naar het centrum van Auckland.
We hebben vandaag ook het Kelly Tarlton's Underwater World bezocht. Dit was wel mooi, maar niet te vergelijken met dat van Sydney. We zijn geloof ik een beetje verwend.
Morgen om 10.00 uur komen ze ons van KEA campers ophalen en dan begint het grote avontuur

• Sky Tower
  • Aspen House

Diaserie Auckland

14 januari

Vandaag gaan we de camper ophalen om hem na 54 dagen weer in Christchurch (Zuidereiland)  in te leveren. Het is een camper van KEA campers.   Hetzelfde type als 2 jaar geleden in Australie.
Wij zijn onderweg.

Met de camper dan wel te verstaan.
Precies om 10.00 stond er een taxi voor de deur, die ons naar de afhaal locatie bracht. We kregen een prima service, dat mag ook wel als je dat ding zo'n 80 dagen huurt. We kregen zelfs een parasol mee en dat is geen overbodige luxe, want het was vandaag behoorlijk warm en dan te bedenken dat heel Nederland in de ban is van de Elfstedentocht

We zijn om 13.00 met de camper vertrokken en na de nodige boodschappen te hebben ingekocht, zijn we noordwaarts gegaan met
 als eind bestemming Whangarei. Een prachtige rit door een licht glooiend landschap. We bezoeken de Whangarei Falls

Onderweg naar Whangarei

Whangarei

Whangarei Falls

bij de Whangarei Falls

15 januari

Deze dag gaan we van Whangarei via Tutukaka en Matapouri naar Pahia.De reis gaat door een heel mooi heuvelachtig landschap. Het is een schitterende dag en we maken dan ook de nodige stops bij hele mooie stranden, zoals bij Matapouri.We zitten nu op een camping in Pahia aan de Bay of Islands op loopafstand van het centrum.
We blijven hier een aantal dagen, zeker als het weer zo blijft.

16 januari

Vandaag een cruise door de Bay of Islands. Het weer was uitstekend en de cruise eveneens. Prachtige eilandjes en mooie baaitjes wisselden elkaar af. Onderweg tientallen dolfijnen gezien, die je werkelijk bijna aan kon raken.

cruise Bay of Islands

Hole of the Rock

op de terugweg het plaatsje Russell bezocht

Russell

17 januari
Vandaag gaat het verder naar Doubtless Bay, waar we op een mooie camping zitten van Top Ten Holliday Parcs. De camping ligt aan een mooi strandje, zodat we vanmiddag heerlijk gezond hebben en ik voor de eerste keer heb gezwommen in NZ.
Onderweg bezoeken we het Waitangi Treaty Centrum. De plaats waar in 1870 de Engelsen het verdrag met de Maori's ondertekend hebben.

Waitangi Treaty centrum

Ninety mile beach

18 januari zijn we naar Cape Reinga geweest, het noordelijkste punt van NZ. Een leuke rit met de laatste 20 km gravel road. Het is een rit van102 km en dat allemaal om een vuurtoren te zien.
We overnachten op een camping bij de Ninety mile beach en maken nog een korte wandeling over het strand. Zover je kunt kijken, alleen maar zand, zand en nog eens zand.

Cape Reinga

Kauri boom

Vandaag 19 januari van Cape Reinga naar Matakohe wei
rijden we weer richting zuid. We rijden door het "Waipou Forest", een werkelijk schitterende rit. Voor motorrijders ideaal, want je mag overal 100 km per uur rijden. Met een camper haal je nog geen 60 km per uur  met al die haarspeldbochten. We maken een stevige wandeling door het bos en zien de geweldige Kauri  bomen met omtrekken van wel 16 meter.
Als we het bos verlaten hebben, wordt het landschap eindelijk wat vlakker. Een vergelijking met Zeeland is hier op zijn plaats, wat doen we hier eigenlijk?
Nu dat zullen we jullie vertellen. Het is hier zo verschrikkelijk mooi en we zijn hier nog maar een paar dagen, dat we nu driftig naar een huisje aan het zoeken zijn.
De landschappen wisselen hier sterk, maar overal is het groen.

De wegen, ze noemen het snelwegen, zijn vergelijkbaar met onze B wegen. Je mag  overal 100 km per uur, maar dat haal je never met een camper.
Het land hebben ze in ieder geval niet onder het asfalt gelegd.
Het links rijden is geen probleem meer. Wilma roept bij elke bocht naar rechts of naar links nog wel grote of kleine bocht, maar voor de rest gaat het relaxed.

20 januari

We hebben vanmorgen, voordat we vertrokken, eerst een bezoek gebracht aan het "Kauri Museum" in Matakohe. Dat was werkelijk heel interessant.

Kauri museum

Daarna in zuidelijke richting langs de westkust gereden. Bij Muriwai beach (zwarte stranden) een kolonie Jan v Gents gezien. We zijn ook weer langs Auckland gereden, maar nu in zuidelijke richting. Ze gaven ons van te voren de tip om niet tussen 16.00 u en 19.00 u bij Auckland te zijn, maar wat doen we..... juist, we zijn er precies om 16.00, in de spits. Dat was even met de billen knijpen en het zweet stond dan ook tussen de bilnaad.
We zitten nu echter veilig op een camping in de buurt van Coromandel".

kolonie Jan v Gents op de top

Daarna in zuidelijke richting  langs de westkust gereden. Bij weet stond dan ook tussen de bilnaad.We zitten nu echter veilig op een camping in de buurt van Coromandel".

Het is nu 23 jan.

Eergisteren in het plaatsje Coromandel overnacht en rustig aan gedaan. De kustweg naar het plaatsje is wonderschoon en loopt pal naast de zee. Onderweg nog naar Watergardens wezen kijken, paradijselijk met vijvers planten bomen enz. Voor Coromandel mosselen gekocht en niet zomaar mosselen, (zie foto). Deze op de camping verorberd.

mosselen, mosselen hele fijne mosselen

En ze smaakten fantastisch

De volgende dag met de "Driving Creek Railway meegeweest. Het is een oud historisch treintje dat dwars door de bossen gaat.

De Driving Creek Railway

met de Railway

uitzicht vanuit de trein

Vanochtend een walking track, zeg maar gerust een wandeling, gedaan naar de Cathedral Cove, wat eindigde op een strandje, waar ik gezwommen heb en Wilma lekker op het strand gelegen.

Cathedral Cove

Vandaar was het maar 8 km naar Hotwater beach. Daar kun je je eigen prive badkuip graven op het strand. Het water is zo warm dat je er bijna niet in kan gaan zitten. We zijn half de middag doorgereisd naar Papamoa Beach. Dat is iets zuidelijker dan de plaats Tauranga aan de "Bay of Plenty", bij iedereen wel bekend ahum.Het weer is zo mooi dat we besloten hebben om hier nog een dag te blijven ,want het is voorlopig de laatste kustplaats voordat we het binnenland intrekken.

Het is overdag hier zo'n 25 gr. en wij moesten vanavond om 19.00 zelfs nog in de schaduw gaan zitten. We gaan morgen een lekkere strandwandeling maken en nog wat bij kleuren en zwemmen, want we zitten hier pal aan het strand.

Dinsdag 25 januari.

Allereerst  ff onze zoon feliciteren met zijn verjaardag.
Jeffry, proficiat en nog vele gezonde jaren erbij. Sorry, maar we kunnen niet langs komen. Dit houd je nog tegoed.
Gisteren was dus onze rustdag. Sjaak heeft nog een nacht bijgeboekt en je gelooft het niet......  We moesten verkassen en kregen een plaats op de boulevard van de camping met zicht op de Pacific Ocean met zijn grote golven en vele wavesurfers.
Echt fantastisch!!!!
Na het ontbijt de strandwandeling gemaakt van bijna 2 uur, en daarna naast de Camper genoten van onze lunch, met weer gratis uitzicht.
Omdat we in het Kiwigebied zitten, zijn we 's middags naar Kiwifruit Country geweest.
Hier de vele soorten kiwi's zien groeien.

Kiwi Country

Kiwi boom

Wilma met haar Kiwi

Vandaag naar Roturua gereden, dat maar een klein uurtje rijden was.

Camping uitgezocht, en vanmiddag hebben we ( ja, ik ook dus) gezwommen in Polynesian Spa,
warmwater uit ondergrondse bronnen van 33 tot 43 graden

Daarna rondgewandeld  in Rotura. De volgende keer lezen jullie, wat we nu van plan zijn. Dat wordt weer genieten!! Het is hier trouwens flink zweet weertje, terwijl bij jullie de sneeuw rond dwarrelt.

26 jan.
Het geothermisch gebied, Whakarewarewa Thermal Area, van Rotorua bezichtigd en een stukje Maori cultuur opgesnoven o.a in de vorm van een cultureel optreden.
Het was een druk programma met als afsluiting een culturele avond met "Hangi" maaltijd.

• 01
  • 08

Diaserie Whakarewarewa

geothermisch gebied

Vandaag 27 jan. doorgereden naar Taupo, dat was zo,n 75 km rijden. Onderweg Waiotapu Thermal Wonderland bezocht, dat is een geothermisch gebied waar je de zwaveldampen kunt opsnuiven. Overal spuwen en roken de kraters.
Het is een stukje prachtige natuur met steeds wisselende kleuren. Het is een hele aparte belevenis, echt super mooi.

De natuur hier is trouwens toch heel mooi al missen wij de vogels en dieren die je in Australie wel tegenkomt.
Wat je aan dieren ziet zijn schapen en possums. Possums zie je alleen met bosjes dood op de weg liggen. Het is hier werkelijk een plaag en heb me laten vertellen, dat er meer possums zijn dan schapen.
Op een foto in Singapore hebben jullie kunnen zien, dat ik de hand drukte van een Imam. Dit is ook de reden dat we nu alleen maar schapen en rundvlees eten.
Nog even een stukje weer: het is hier nog steeds super weer met temp. rond de 25 gr. of meer. We hebben tot heden nog geen drupje regen gehad in NZ.
We zitten nu op een camping niet ver van Taupo en blijven hier 2 dagen

28 jan.
Vanmorgen was onze uitslaapdag, maar dat ging niet, 07.30 wakker. Mooie tijd om nog iets te ondernemen.Twee wasjes gedraaid in de droger en klaar is Wilma. Heel interessant vinden jullie niet?
Daarna naar het meer (Lake Taupo)gereden en daar een fikse wandeling gemaakt. Het was weer een super dag. Stralend mooi weer en af en toe een wolkje en een licht briesje.
En dat briesje deed het nu net, want we zijn 's middags wezen zeilen. Ja ook Wilma is mee geweest. Eerst wat angstig maar later na de angst te hebben overwonnen heeft ook zij verschrikkelijk genoten.

Het was een houten jacht van 42 ft. We zijn er mee naar de Maori Rock Carving gevaren en daar voor anker gegaan en toen heerlijk gezwommen.

29 jan.

Deze dag rijden we weer richting kust naar de plaats Napier. Het is zo'n 2 uurtjes rijden en komen er dan ook vroeg aan.Eerst een camping opgezocht en toen een wandeling door de stad gemaakt. Daarna nog de Bluff Hill beklommen . Het klinkt interessant maar het is maar een klein heuveltje dicht bij de haven, vanwaar je een mooi uitzicht had over de stad. Het is behoorlijk bewolkt en een stuk kouder geworden.  Later op de dag ging het zelfs een beetje regenen. Niet veel, maar we kunnen helaas niet meer schrijven dat we geen regen gehad hebben.

Vandaag zondag 30 jan. zijn we 's morgens naar Marineland (een soort Dolfinarium) geweest. Ze vierden hun 40e verjaardag  en was wel leuk.
Vanmiddag een strandwandeling gemaakt naar Cape Kidnappers, waar een hele grote kolonie Jan v Gents zitten. In het begin was het nog een beetje fris maar later werd het zeer warm. De tocht was ook behoorlijk zwaar. Je kunt hem alleen maar lopen 3 uur na hoogwater en dan weer op tijd terug want anders kom je er niet meer door. De zee staat dan tegen de rotsen. We moesten in begin over en op grote keien springen om het water te ontwijken. De tocht was in totaal zo'n kleine 20 km. De kolonie Jan v Gents  bestond werkelijk uit honderden en je kon er zowat naast staan. We hebben dan ook mooie opnamen kunnen maken. Na de wandeling  zaten we in het begin wel een beetje voor dood in de camper maar na een biertje of wat en een neut en een lekker warme douche is dat snel over.

We rijden vandaag 31 jan. van de oost naar de westkust. Van Napier naar Waitomo een 300 km. In motregen vertrokken maar na een uurtje werd het gelukkig weer droog. Ook in Nieuw-Zeeland hebben ze de flitspalen uitgevonden. Hebben het helaas zelf ondervonden. In Napier zijn we op de foto gezet. Foto komt zo spoedig mogelijk in het fotoalbum. Donaties kunnen gestort worden op ons rekening nummer.
We rijden weer langs Taupo, waar we de Homepage uploaden en de lunch nuttigen. Vlakbij Waitomo gaan we nog naar een Kiwi house om eindelijk eens een echte kiwi te zien.
Deze vogels kom je dus echt niet tegen in het wild of je moet veel geluk hebben. Het is een vogel met een hele lange snavel , maar hij kan niet vliegen.

Dinsdag 1 feb.

Beste Homepage bezoekers het is weer al febr. en wel de 1e.
Goeie grutjes wat een grotten. Vandaag was het de Cave day. Verschillende grotten bezocht met prachtige stalactieten en stalagmieten.
De Waitomo caves was iets bijzonders daar ging je in het donker met een bootje doorheen en zag je de Glowworms gloeien. Het was net een zee van kleine lichtjes.
's Middags nog een sight seeing tour gemaakt van Waitomo naar Marokopa.
Onderweg naar een waterval, de natural bridge en een cave geweest.
In het plaatsje Marokopa stroomt de Waitomo rivier in de Tasmanzee. Het heeft pikzwarte stranden en je kunt er prima vissen.
Het weer is benauwd en je kunt dan ook 's avonds heerlijk buiten zitten, wat we dan ook met onze buren onder het genot van een drankje, gedaan hebben.

2 februari gaan we van Waitomo naar Tongariro National Park.
We komen rond 12.00 uur aan in Whakapapa Village, wat midden in het park ligt.
Het Tongariro National Park bestaat uit drie actieve vulkanen,Ruapehu,Ngauruhoe en Tongarito.. Het park dient in de winter als decor voor skiërs en snowboarders. Op de Ruapehu, 2797 hoog,  ligt nu nog sneeuw. Het hele jaar door kan er gewandeld en geklommen worden en dat is ook de reden dat wij er naar toe zijn gegaan.
We willen morgen de Tongariro Crossing gaan doen.
Het is een 17 km lange en zeer zware klim en afdaling van de Tongariro.
's Middags gaan we als voorbereiding dan ook de Taranaki Falls wandeling van 6 km doen. Mooie wandeling met klimmen en weer dalen langs mooie beekjes, riviertjes en waterval.

Vandaag 3 feb. hebben we de Tongariro Crossing gedaan. Ik zit dan ook uitgeteld achter “mijn” laptop.
De Tongariro Crossing omvat 17 km gevarieerd en spectaculair vulkanisch terrein en wordt vaak beschreven als de beste

dagwandeling in Nieuw-Zeeland.
De top van Mount Tongariro,1968 meter hoog, telt verschillende kraters, waaronder de prachtige, door mineralen gekleurde Emerald Lakes.
We moesten op alles voorbereid zijn dus we hadden regenkleding, fleece trui, EHBO tasje, kompas en veel water bij ons, want onderweg  is er absoluut niets te krijgen.
Met zware rugzak onderweg voor de lange klim. De eerste kilometers ging nog, maar toen kwam het zwaarste deel. Een steile berghelling met allemaal keien waar je zelf bijna een weg moest zoeken. Als je dacht , dat je boven was dan vergiste men zich meestal en moest je nog maar eens een stuk. Eenmaal boven liep je over en langs kraters . De èèn nog indrukwekkender en mooier dan de andere.
De afdaling was bijna nog moeilijker maar ontzettend mooi. We liepen langs steeds wisselende landschappen zigzaggend langs de berghelling. Op het laatst ging het door een bos met naast ons een snel stromend beekje. We zijn de tocht om 08.30 uur begonnen en kwamen vermoeid maar voldaan om 16.00 uur bij het eindpunt aan.
Het weer was uitstekend soms wat te warm.
4 feb.

We zijn om 11.00 uur in Wanganui aangekomen, dit is een plaats aan de west kust.

We zijn steeds positief geweest maar nu moeten we toch een kleine wanklank laten horen. We zijn vanmiddag n.l. met een Paddle Steamer mee geweest over de Wanganui rivier. Twee uur lang en twee uur lang ongeveer hetzelfde gezien. De op stoom gedreven raderboot was heel interessant maar de trip langs de rivier heel eentonig. Het was gelukkig mooi weer en konden lekker in het zonnetje zitten. Later op de dag nog op Dorie Hill geweest waar je een mooi overzicht had over de stad. Boodschapjes gedaan, want ook aan de innerlijk mens moet gedacht worden.

Morgen gaat de reis verder naar Wellington, waar we voor 9 feb. een ticket voor de Ferry hebben gekocht, die ons naar het Zuidereiland zal brengen.

Al Capone bij zijn auto

5 feb. van Wanganui naar Wellington een afstand van ongeveer 200 km.
Onderweg bezoeken we een automuseum, maar niet zo maar een museum. Het heeft de grootste collectie historische voer- en vaartuigen op het zuidelijk halfrond. De limousine van Marlene Dietrich en de gangster auto van Al Capone zijn een van de topstukken.

We komen vroeg in de middag in Wellington aan en zoeken gelijk een camping op.
Het is weer een uitzonderlijke mooie dag. De airco draait overuren

Wellington de hoofdstad van Nieuw-Zeeland

Het ligt helemaal aan het zuidelijke uiteinde van het Noordereiland en daarmee ook bijna in het midden van het land.

Zondag 6 feb.

We bezoeken het Te Papa museum,dat een tentoonstellingsruimte heeft van drie voetbalvelden. Het is een van de grootste nationale musea ter wereld. We doen eerst een rondgang van een uur met een gids en blijven er dan nog ettelijke uren wandelen langs de fascinerende belevingswerelden die op een speelse manier wetenswaardigheden over land en volk meedelen.We vallen van de ene verbazing in de andere zeker bij de ingang toen we bemerkten dat het nog gratis was ook.
We zijn geen musea freaks maar in dit museum kun je geen uren maar dagen vertoeven. Je kan er een stukje Maori cultuur opsnuiven maar er zijn ook vele interactieve dingen die je kan doen. Vandaag was het nog een speciale dag, want het was Waitangi Day. Op 6 feb. 1840 is n.l. het verdrag tussen de Britten en de Maori's getekend. Er waren dan ook aardig wat feestelijkheden vandaag in de stad. Zo was er o.a een zeilwedstrijd (De Global race) in de haven van Wellington. Alleen jachten van zo'n 72 ft. Er stond een aardig briesje en het was behoorlijk warm. De temp. schommelt tussen de 25 en 30 graden.

Na het bezoek aan het museum maken we een wandeling langs Harbour front, promenade langs de haven, en kijken we o.a. naar de zeilwedstrijd en bandjes die op straat spelen.
Op het eind van de middag gaan we met de cable car omhoog en bezichtigen de Botanische tuin van Wellington.
Men vraagt zich nu af waarom met de cable car, maar Wellington is tegen een heuvel opgebouwd en er moeten dus nogal hoogte verschillen overwonnen worden.

Vandaag 7 feb. een scenic tour langs baaien en stranden in de buurt van Wellington met zicht op Cook Strait. Als afsluiting een wandeltocht van 4 km naar de Red Rocks, waar een zeehonden kolonie zou moeten liggen. Alles wat we zagen waren de rode rotsen maar geen zeehonden. Toen ben ik er maar op gaan liggen.

de Ferry (Lynx) naar Picton

Het is trouwens 10 graden koeler als gisteren en bijna helemaal bewolkt.Er staat een stevige bries. Het is niet meer dan een graad of 20 C

Dinsdag 8 feb. De dag begint bewolkt maar na verloop van tijd komt de zon er steeds meer door en met een temperatuurtje van zo'n 20 graden is het aangenaam vertoeven in Wellington. We brengen nogmaals een bezoek aan het museum Te Papa omdat we nog niet alles gezien hadden. Na het museum bezoek doen we een rondwandeling door de stad en bezoeken en bekijken we de voornaamste gebouwen.
Vanavond wordt het vroeg naar bed want morgen om zes uur gaat de wekker.
We moeten om 07.00 uur inchecken voor de overtocht met de Ferry (de Lynx) van Wellington (Zuidereiland) naar Picton op het Noordereiland.

Dit was het Noordereiland. We hebben ontzettend genoten en heel veel gezien en gedaan. Het waren steeds wisselende landschappen met als hoogtepunten de Bay of Islands, The Coromandel, Lake Taupo, het geothermisch gebied van Rotorua  en niet te vergeten het vulkanisch gebied van Tongariro.
Het weer was ook geen spelbreker. We hebben in de afgelopen  4 weken ook bijna geen regen gehad.
De campings waren voortreffelijk en van alle gemakken voorzien. Zo zijn er overal  compleet ingerichte keukens met ovens, gasfornuizen, barbecues, magnetrons, koel en vrieskasten en dit alles vrij te gebruiken.
Overal waar je komt in parken langs baaitjes en stranden staan er gas of elektrische barbecues voor gratis gebruik en deze zijn ook altijd schoon.
Ook zijn er overal schone openbare toiletten met closetrollen, die er ook blijven hangen.
De inwoners zijn enorm vriendelijk en gastvrij.
De wegen waren prima. Ze noemen het allemaal Highways maar alleen in en bij de grote steden zoals Auckland en Wellington waren er 4 en 6 baanswegen voor de rest allemaal tweebaans. De max. snelheid is 100 maar op de meeste wegen is dat zelfs niet haalbaar.
Ze zeggen allemaal dat het Zuidereiland nog mooier is. Het zal wel zo zijn maar kan het bijna niet geloven.
OK op naar het Zuidereiland. Voor jullie Home Page bezoekers wordt dat Nieuw Zeeland en dan de knop