Reizen met eigen camper
 reisridders

Hiernaast ziet u de kaart van Zuid Amerika. De gemarkeerde landen hopen we te bezoeken tijdens ons tweede deel van onze reis door Zuid Amerika.

We vliegen met de KLM rechtstreeks van Amsterdam  naar Buenos Aires.

We blijven  in Buenos Aires en gaan dan met de nachtbus naar San Luis. Van San Luis gaat het met de taxi naar het 20 km verderop gelegen El Vocan, waar onze camper hopelijk nog staat. We hebben de camper gestald op een Ranch genaamd " Campo La Sierra".

1e Verslag: van 11 september tot 22 september

11 september 2012

En dan is het eindelijk weer zover. De laatste zaken worden nog even geregeld. Afscheid genomen van kinderen, familie en vrienden.We rijden met Jeffry zijn auto naar Dordrecht en nemen daar de trein naar Amsterdam (Schiphol), waar we in het Ibis hotel een kamer hebben geboekt. De eerste avond wordt bij Angela (vriendin) doorgebracht. 'Nog bedankt voor de maaltijd !

's Morgens gaan we met de shuttle naar Schiphol om onze bagage af te geven, want we hebben thuis al ingecheckt en ook de instapkaart al uitgeprint. De techniek staat voor niets!

We vliegen in 14 uur van Schiphol naar Buenos Aires. Bij aankomst staat onze bestelde shuttle naar het hotel niet klaar. De chauffeur blijkt, na 3 telefoontjes te hebben gepleegd, bij de verkeerde terminal te staan.

Om 21.00 uur (5 uur tijdverschil) zijn we pas bij ons hotel. In de buurt nog een biertje gedronken met onze vrienden Cock en Miep en vlug naar ons mandje.

De eerste dag in Buenos Aires bezichtigen we met Cock en Miep een klein gedeelte van de stad. We gaan o.a naar Plaza Dorega, Plaza De Mayo en Florida, de grootste winkelstraat in het centrum.

’s Avonds gaan we naar ons favoriete grill restaurant in San Telmo en genieten weer van een heerlijk stukje vlees (lomo)

De tweede dag gaan we naar een natuurpark, want onze vogelaar (Cock) wil vogels zien en die hebben we gezien. Het was echt grandioos van de kardinaal vogel tot de grote fuut

Na het bezoek aan het park bezoeken we Puerto Madero en genieten daar van een heerlijk buffet.

De derde dag in BA en tevens onze laatste dag hier, gebruiken we om nog een aantal dingen te regelen. We gaan o.a om onze bestelde kaartjes voor de nachtbus van San Luis. (door Bernd geregeld). We sluiten deze dag ook weer af met een heerlijk buffet in een Wok Restaurant.

Eén ding is ons al opgevallen en dat is dat alle prijzen toch zeker met 20 tot 40 % zijn verhoogd.

Dat heet inflatie.

We nemen afscheid van Cock en Miep en gaan om 21.00 uur met de nachtbus naar San Luis. De rit duurt 10 uur, maar dat is zeker geen ramp, want het zijn zeer luxe bussen met slaapstoelen (volledig gestrekt) en een prima bediening.

We zijn nu al een aantal dagen in El Volcan, op de ranch van Bernd en Conny van " Campo La Sierra" Het weer is meestal zonnig, met temperaturen van rond de 22 °C hebben we geen klagen. Tussendoor één koude dag van maar 10°C en heel de dag regen. We zitten weer in dezelfde bungalow met prachtig uitzicht op vele vogels. Onze camper voor de deur, die er prima uitziet. Hij startte zelfs in ́één keer. We gebruiken de dagen om deze schoon te maken en in te pakken. We blijven hier waarschijnlijk nog tot volgende week en dan begint onze reis door Zuid Amerika pas echt

onze bungelow met de camper

de winterstalling bij Campo la Sierra

2e Verslag: Van 22 september t/m 1 oktober

We brengen onze tijd verder door met: boodschappen doen, de eerste wasjes en niet te vergeten Jeux de boules. Ook eten we weer een keer samen op Fiesta de Primavera: heerlijke lomo, een heerlijk stuk zacht vlees, dat Bernd super grilt.

De laatste dag op zondag 23-09 zijn we omgeturnd van het chalet naar ons campertje. Een eerste nachtje weer even wennen, maar dan gaat het weer als vanouds:  Sjaak maakt de bedden op en ik verdwijn in de “badkamer”om me klaar te maken voor de nacht.

route 1 Argentinie                           route 2 Argentiie

The BIGTRIP

Op maandag 24 september begint dan echt onze reis

Onze eerste route met de camper gaat van El Volcan naar PN. Sierra de las Quijadas, een mooi park met prachtige rode rotsformaties, die we zowel overdag als ’s avonds in beeld zetten. Zie het verschil!   Ook worden we de twee dagen dat we er staan, vergezelt door onze leuke huisdieren.
Mara de pampa haas en de vele blauwgele vogeltjes, die ongeveer de camper in vliegen.

We hebben in het park prima gewandeld. We overnachten er alleen.
Onderweg merken we, dat er toch nog wat kleine storingen aan de camper zijn, die we gedeeltelijk kunnen oplossen

• NP Sierra de las Quijadas
  • DSC00080
  • DSC0d

Diaserie NP Sierra de las Quijadas

Het volgende park, dat we bezoeken heet PN. Quabrada del Condorito. Het is een van de weinige plaatsen in de wereld, waar je de condors in hun natuurlijke habitat kan zien. We rijden 12 km over een hobbelige grondweg en zien zo’n 10 condors. We lopen ook nog verder rond en besluiten, nadat we niks bijzonders meer zien, terug te gaan. Later blijkt, dat we aan de verkeerde kant van de weg zaten en niet in het eigenlijke park. BALEN!

We rijden via het historisch plaatsje Alta Gracia, gesticht door de jezuïeten. We bezoeken dan ook  de jezuïeten estancia, die in het stadje staat. Alta Gracia ligt zuidwest van Cordoba.

Van daar gaat het verder naar het zuiden via los Molinos, waar we heerlijk aan het meer staan. Het lijkt wel vakantie, want het is prachtig weer (20°C tot 25°C). ’s Nachts kan het flink koud zijn, maar overdag prima weer.

Vandaag 29-09 zijn we aangekomen in het “Duitse” plaatsje Villa General Belgrano, waar de Oktober Feesten begonnen zijn, zoals in Beieren in Duitsland. Je weet niet wat je ziet!
De bierkelders serveren uitstekend en authentiek Duits eten en drinken. Je zou niet zeggen, dat je in Argentinië bent. Ook de vele houten luxe woningen lijken meer op een Duits skioord, dan op een Argentijnse plaats.

Villa belgrano

• DSC00272
  • DSC00281

diaserie Cordoba

De volgende dag maakt Ralph en Bettina, de eigenaars van de camping, voor ons zessen (+Duits echtpaar Margot en Volker) een heerlijke assado, waar we de hele middag mee bezig zijn.
’s Maandags bezoeken we Cordoba. We nemen de bus vanuit Villa Belgrano, van waar we 5 kwartier moeten rijden. Cordoba, is een echte studentenstad, de universiteitsstad van Argentinië.
Voor de rest is het niet echt interessant, wel wat mooie gebouwen, die tijdens de jezuïetentijd gebouwd zijn. Het is een bewolkte dag, dus zeer goed om een stad te bezoeken.

Storing:

Dinsdag 2 en Woensdag 3 okt. zoeken we naar de oorzaak van een elektrische storing.
Er springt steeds een zekering en na veel zoeken vinden we dan toch de boosdoener.
Eveneens gebruiken we deze middag om in een restaurant de website bij te werken.
Dat kost heel wat tijd, want het is wel een leuke website, maar je kan niet voor werken.
En aangezien we weinig of geen internet op campings hebben, kost het heel wat drankjes om jullie van verslag te voorzien(ha,ha,ha!) Wie zal dat betalen??

Ongelukje :
Na 5 overnachtingen nemen we afscheid van Ralf en Bettina en de overige Globetrotters en vertrekken op 4 oktober naar een plaats met een toepasselijke naam Jesus Maria.
Voordat we vertrekken gaan we nog even Belgrano in, om een boek met Rutas de Argentina te kopen. Tijdens het parkeren rijden we, door te kort indraaien tegen een uitstekend houten terras aan, met als gevolg een paar deuken in de rechter zijkant en een paar flinke krassen. Balen! ! !
Maar, helaas niks meer aan te veranderen. Zelfs daardoor laten we ons niet van ons stuk brengen. Het is maar blik en eens te repareren. En het ergste van alles, het is ook nog voor niets geweest, want het boek was niet eens voorradig.

In Jesus Maria staat een heel groot “Jezus- aan- het- kruis” beeld en er is weer een Jezuïetenestancia, dat we bekijken. De plaats ziet er gezellig uit, maar het is middag en dan is alles gesloten van 13.00u tot 17.00u. We besluiten de volgende dag om begin van de morgen rond te kijken, maar ook dan is het rustig.We rijden en reizen daarom verder naar de mooie Jezuïetenestancia Santa Catalina, gesticht in 1622. Het is zelfs UnescoWerelderfgoed. De belangrijkste functie vroeger was het aanbieden van duizenden ezels voor het goederen vervoer tussen B.A. en Bolivia.

• 01Jesus_Maria
  • 12Sanata_CatalinaJPG
  • 13Sanata_Catalina

diaserie Jesus Maria

De ripio (gravel) moet weer worden uit geprobeerd en we krijgen weer het heerlijke wasbord gevoel terug. Maar……ondanks alles, is het de moeite waard. Nog even een gezellige mededeling tussendoor: Op de meeste campings zijn wij de enigste gasten. Zo heerlijk rustig !!   We moeten blij zijn, dat de campings open zijn, want het seizoen is natuurlijk nog niet op gang. We mogen aan deze kant van Argentinië ook niet klagen over de redelijke campings met regelmatig ook nog redelijk sanitair, dus dat doen we dan ook niet.

Fotoserie Miramar

Vrijdag 5 okt. komen we aan in Miramar aan het Laguna Mar Chiquita, een heel groot meer, wat we nog moeten gaan bekijken. Onze dag is gelijk goed, omdat we kardinaal vogels en uiltjes zien. (zie vogels in ZA)  De infrasructuur rond het meer is zeer sober en het weer is op het ogenblik bedroevend. We hebben zwaar onweer gehad met daarbij grote hagelstenen zo groot als knikkers. Moet schade aan dak nog bekijken

4e Verslag: Van 5 oktober t/m 15 oktober
Vrijdag 5 okt. komen we aan in Miramar aan het Laguna Mar Chiquita, een heel groot Meer.
We zitten op een camping, gelijk aan het Meer. Het ziet er weer redelijk uit met zeer vriendelijke eigenaars. Het is niet te geloven, maar de kardinaal vogeltjes zien we hier ook en zelfs uiltjes.
Het is super warm en daarom breekt er ’s nachts een zwaar onweer los, van alle kanten bliksemt het. In een paar uur stort er uit de lucht 90 mm regen op ons dak. Op den duur met oordoppen in, in slaap gevallen.
 De volgende 4 dagen is het grijs en grauw.
Zaterdag 06-okt staan we ’s morgens al op tijd bij de Info om van de WiFi gebruik te kunnen maken, want we willen contact met het thuisfront, omdat Jef (onze zoon) voor de 1e keer meedoet aan de kustmarathon. Hij haalt deze in een pracht tijd van 3.40u. We zijn apetrots op je, Jef!

Ook in Miramar is er een wedstrijd, n.l. een surfwedstrijd, waar ook Olympische deelnemers van Londen aan mee doen. Het is niet spectaculair, want er staat geen wind
Aan het eind van de middag nog een stuk over een bizar strand gelopen met kale bomen, om flamingo’s te spotten. En jawel, we hebben een groep gezien.
 ’s Avonds worden we opgeschrikt door een knetterende hagelbui van flinke knikkers. Nog weinig keren zulke grote gezien. Of we hiervan schade hebben op het dak, weten we tot op de dag van vandaag (14 okt) nog niet, want hebben niks om op het dak te kijken.
We rijden ook de volgende dag heen en weer tussen camping en info, om jullie zo van verslag te voorzien. En aangezien het toch slecht weer is……….. is dat een goed tijdverdrijf. Ook is Sjaak niet fit v.w. een verkoudheid, dus al met al geen probleem om hier nog te blijven. Er blijkt ook nog een voorlicht kapot te zijn, dus wordt ook deze gerepareerd.

Maar ja, op den duur komt er aan de tied van kommen een eind en is de tied van gaen gekommen.

We rijden 8 okt. verder via Santa Fe naar Parana. En dit is een beetje noodgedwongen, omdat ze ons waarschuwden om niet op de vredige en mooi uitziende boulevard van Santa Fe, langs Rio Parana te overnachten. ’s Nachts lopen er hier lui rond, die je zouden kunnen beroven, dus………..weer verder door de tunnel van 3 km onder Rio Parana naar Parana. Daar de camping genomen, waar we op de Parkeerplaats hebben gestaan, omdat alles erg drassig is door de vele regen, die er de laatste dagen
gevallen is. We horen van anderen, dat heel het midden en noorden tot ver in Brazilië van deze regenmassa hebben genoten.
Nadat we eerst Parana hebben bekeken en een heerlijk wandeling over de boulevard en door een Park hebben gemaakt, rijden we over de Circuito Aldeas Alemanes del Volga, (hier hebben zich de Volga-duitsers genesteld) naar Diamante om daar te overnachten. We zien daar de mooie CaraCara roofvogel.

01Parana

• 14Bever
  • 15Cardinaalvogel

Diaserie Pre Delta

Van daaruit gaat de reis verder naar NP Pre-Delta, om weer mooie vogels te gaan kijken en andere dieren, die daar leven. De zon is weer terug, dus we boffen. Het Park is gelukkig open en met de modder valt het ook erg mee. Helaas doen ze geen boottochtjes, dus “caminarren” we zelf verschillende routes door het Park en niet zonder succes (zie foto’s).
We blijven er slapen, alweer als enigen en doen ’s morgens ook nog een rondje. Helaas zien we dan niks nieuws meer.

De volgende dagen rijden we de estancia-route: volgens het boek een aanbevolen route met zeer interessante voorbeelden van landgoederen – tegenwoordig veelal luxe onderkomens - liggend aan de Rio Parana. Dat ze er liggen, zal wel zo zijn, maar of je er één ziet, is een ander verhaal. We hebben ook een estancia uit het boek willen bezoeken, maar nergens geen bord langs de weg, hoe je die moet vinden. Eveneens in een dorp nog een telefoontje gepleegd met de eigenaars, maar ons Spaans is zo geweldig, dat ze na dit even hebben aangehoord, de hoorn erop leggen. Dus helaas, geen estancia bezoek. Misschien een andere keer nog eens proberen.
We rijden wel de route verder en gaan van La Paz naar Goya. Hier staan we met uitzicht op Parana op een camping. Hier worden de motorboten te water gelaten en gaan een groep jongelui kanoën.
Wij…..hebben een volledige rustdag, genieten van de zon, leren nog wat Spaans en genieten van het uitzicht.

La Paz

Kapreiger

Zondag 14 okt. gaat de rit naar Mercedes, waar we onderweg vele plassen en dus watervogels zien, zoals witte reigers, en vooral veel ooievaars. Het landschap blijft erg vlak, maar dat kan ook niet anders met dit moerasgebied. 9 km voor Mercedes komen we langs het heiligdom van de populaire lokale heilige “Gauchito Gil”, die hier in deze streek geëerd wordt en waar in januari , de verjaardag van zijn executie, wel 100.000 pelgrims naar toe komen. Het is zondag en ook nu zijn er heel wat mensen. Wat een poespas is het daar. We kijken er rond en gaan verderop bij een Hospedaje / Camping overnachten.
Mercedes is ook de toegangspoort tot Esteros del bera, waar we de volgende dag naar toe willen. Het is er “hermoso!”, geweldig mooi! Maar wat gebeurt er………vanaf ’s morgens 7.00u begint het te regenen en het houdt ook niet meer op. Dat betekent geen reisje naar Ibera, want de rit er naar toe bestaat uit 20km asfalt en 100km ripio. De info raadt het af om er naar toe te rijden, want ook voor morgen geven ze regen af. BALEN dus! Gelukkig komen we later ook nog langs de noordkant van het gebied en kunnen we het dan nog eens proberen.

Fotoserie Mercedes

“Esteros del Ibera” is een prachtig moerasgebied met een netwerk van smalle waterlopen en drijvende eilanden, waar een subtropische fauna met meer dan 350 vogelsoorten en talloze reptielen en zoogdieren zijn te observeren.

We rijden nu verder naar Chajari, over een verschrikkelijke rotweg deze keer Ruta 119 (nog niet meegemaakt) met kapot asfalt en vele gaten en kuilen. Omdat het flink regent zijn die niet goed te onderscheiden en vliegt het water van alle kanten om onze oren. Wat een rit, wat een grijze massa en wat een water uit de lucht!!! We zijn blij, als we aankomen en de lucht wat opklaart.
We kijken eerst wat rond en gaan dan de Thermas baden in, want die zijn hier. Dat hebben we wel verdiend, zeker Sjaak. We blijven hier nog een dag om te baden, te internetten, onze Website bij te werken en om de was door een wasserette te laten verzorgen, die zelfs op de camping afgehaald wordt. Wat een service!

Thermas Chajari

VERSLAG 5: Van 17 oktober t/m 23 oktober
We rijden van Chajari naar N.P. El Palmar over een prachtige weg, de RUTA 14.
We komen in de citrusvruchtenstreek, dus kopen we sinaasappels bij een stalletje, die bijna zo groot zijn als bowlingballen.
Het Park “El Palmar”is in 1965 gecreëerd ter bescherming van de yatay-palm, die ooit het grootste deel van Entre Rios en Corrientes bedekte, maar door grootschalige ontbossing nu bijna met uitsterven wordt bedreigd. Het Park heeft een zeer rijke fauna.
In het Park El Palmar, lopen we gelijk een sendero (8km) naar een Mirador. Er rent een hert met groot gewei over de weg. We zien hier in het Park tijdens wandelingen en vooral in de buurt van de camping prachtige vogels, Carpincho’s, leguanen en vele Vizcacha’s. De Vizcacha komt na ondergaande zon uit zijn hol en zwerft dan de hele nacht rond. Je hoeft niks eetbaars buiten te laten staan, of het is de volgende dag verdwenen. Het weer is opgeknapt en de tweede dag zelfs stralend, wel tegen de 30gr. Het is hier geweldig!

• _Hert_in_El_Palmar
  • 13Vlinder
  • 14Vizcacha

Diaserei El Palmar

Het is nog steeds geen standvastig weer, na een paar prachtige dagen is het ineens weer grijs en regenachtig. We gaan op pad naar URUGUAY. We kijken nog wat rond in het laatste plaatsje in Argentinië, nl Colon. Een erg verzorgd plaatsje met boulevard, maar door regenachtig weer niet zo aantrekkelijk, zoals dat overal is met grijs weer.

Colon

De grensformaliteiten nemen weer ruim een uur in beslag. De dame bij de grens van Argentinië vertelt ons, dat we niet meer terug mogen in Argentinië. We begrijpen er niks van, want als je in een ander land bent geweest, beginnen de 8 mnd, die je er mag verblijven, weer opnieuw. We zullen wel zien, als we weer voor de grens staan. We maken ons geen zorgen!

VAARWEL  ARGENTINIE:

Wat ons hier in het midden is opgevallen zijn:
·         De meestal goede wegen met meer verkeer.
·         De grote en redelijke campings met beter sanitair
·         Het seizoen is nog lang niet begonnen, dus staan we vaak alleen op campings.
·         Geen controle van fruit of vlees bij provincies; alleen politiecontroles , die verlegen zijn
           om een praatje te maken
·         Vlak landschap met landbouw en veeteelt.
·         Niet zo warm, als we verwacht hadden, maar dat komt nog wel.