Reizen met eigen camper
 reisridders

Equador

17 e Verslag: We zijn in Ecuador vanaf 15-02-2013

De grensovergang is rustig maar kost toch weer 3 uur om Peru uit en Ecuador in te komen met de groep. Als we Ecuador in zijn zien we gelijk, dat het hier heel groen is en heuvelachtig.Het valt op dat het hier veel schoner is dan in Peru, waar veel afval van vuilnis en puin langs de kant van de weg ligt. Het is hier ook armoedig, maar je ziet hier meer stenen huisjes dan golfplaten huisjes en het lijkt wel of iedereen met de was bezig is, die overal op allerlei manieren buiten hangt.

Aan de wegen heeft Ecuador, de laatste jaren en nog steeds, flink gewerkt. Het merendeel is goed asfalt of beton. Je merkt hier, dat het regentijd is, want regelmatig valt er een bui. Het is vochtig warm, vaak zeer warm rond 35°C.
We rijden via El Naranja naar El Guabo, waar we een excursie hebben naar een bananenplantage.
Hier worden we rondgeleid en krijgen tekst en uitleg, hoe de bananen bij ons in de winkel komen. Dit kun je zien aan de hand van de foto’s. Hier zie je het proces van bloem tot versturen van de dozen bananen. Weten jullie trouwens, waarom de bananen krom zijn? Bekijk de foto’s en mail het ons

excursie
groen land
onderweg

pannenkoeken bakken

Nadien hebben we aan groepsvorming gedaan om gezamenlijk pannenkoeken te eten, die gebakken worden door Sjaak. Het werd zeer op prijs gesteld, een leuk idee en erg gezellig.

We hebben daarna ook onze nieuwe ontwikkelingen meegedeeld. En dat is………

We gaan mee naar Midden-Amerika !!!  Gelukkig wordt dit positief beoordeeld door de groep.

Door jullie ook???
We verschepen niet van Cartagena naar Galvestone (Texas), wat eerder de bedoeling was, maar van Cartagena naar Colon in Panama.
Van Panama rijden we naar Costa Rica – Nicaragua – Honduras – Guatamala – Belize – Mexico om half mei in de USA (Los Angeles) te eindigen.
Onze retourvlucht van 15 mei vanuit New York wordt verzet naar half juli
We willen vanaf Los Angeles naar Florida rijden en vandaar onze camper verschepen naar Europa

19- 02: Via Riobamba gaan we met de groep eigenlijk naar een thermen, maar wij en nog 3 andere stellen willen en gaan naar Mindo om daar de kolibries en andere vogels te bewonderen. Het ligt zo’n 100km west van Quito, waar we dan ook doorheen moeten. Het is een stad van 2,4 miljoen inwoners. We hebben de route, die boven Quito loopt met weinig stoplichten, dus het schiet aardig op. Quito ligt in een vallei aan de voet van de vulkaan Pichincha op ongeveer 2800m boven zeeniveau. Het is heel langgerekt en heeft een lengte van 50 km en van oost naar west 3 tot 4 km.

Het gebied bij en rond Mindo is gelegen in een nevelwoud, dus erg vochtig, waar heel veel vogels vooral de kolibrie en ook de toekan vaak vertoeven. Eveneens zijn hier vele mooie planten en bloemen te zien.

We gaan naar twee verschillende plaatsen, waar we met open armen worden ontvangen. We worden zelfs uitgenodigd voor het ontbijt. Heeeel gezellig! De andere plaats is bij een Hostel, waar we internet hebben en waar we kunnen wassen tegen een goed prijsje. Ik heb er flink gebruik van gemaakt en zo is nu alles weer schoon in de kast.

Je ziet hier een hele fotoreportage van bloemen en vogels. We hebben er 2 dagen volop genoten van ’s morgens vroeg tot laat in de middag. Het was geweldig!!

Mindo met z'n vele soorten Kolibries en andere soorten

21 en 22-02: Quito de hoofdstad van Ecuador

Van Mindo rijden we weer terug naar Quito, waar we aankomen bij ons Hotel, nl Hotel Quito.

Dit is een super de luxe Hotel, waar we met zijn allen op de Parkeerplaats kunnen staan met de 7 Campers en 1 Landrover met aanhangwagen, maar waar we niet mogen overnachten

ons Hotel in Quito

met zwembad

en een mooie tuin

Dit doen we dus in het Hotel, en wij moeten jullie zeggen dat we dat helemaal niet erg vinden. Het is even luxe op vakantie zijn, de andere dagen zijn we op reis. En dat is een groot verschil! We gaan er de volgende dag naar de kapper. Sjaak zwemt in het grote zwembad en we werken weer wat aan de Website.

Plaza in Quito

• Virgen van Quito
  • Virgen

Diaserie Quito

’s Avonds hebben we een Citytour, die door El Diablo (de duivel) wordt begeleid. Hij doet dit op een geweldige manier. Je merkt, dat hij zijn stad heel lief heeft. Tevens lopen er steeds 2 agenten met de groep mee om ons te beschermen. Tot slot van de toer rijdt de bus naar boven, van waar we een prachtig uitzicht hebben op de verlichte stad. Hier staat ook een super groot Beeld van de Virgen, ofwel de Maagd van Quito, die over de stad waakt.

De volgende dag met een ander paar van de groep nog een keer Quito bezocht. Het is een stad met een modern en een historisch centrum. Wij hebben het laatste bezocht en zijn in vele prachtige kerken en kathedralen geweest en op verschillende Plaza’s. Echt de moeite waard!

Kathedrale in Quito

Een stukje paradijs op aarde: GALAPAGOS

Algemene informatie
De Galapagos Eilanden (Galápagos Islands) is een eilandengroep in de Stille Oceaan (Zuid-Amerika) en bestaat uit 13 grote eilanden en 115 kleinere eilandjes. Al deze eilanden zijn van vulkanische oorsprong. De grootste eilanden van de Galapagos Eilanden zijn: Isabela, Santa Cruz, Fernandina, Santiago (San Salvador), San Cristóbal, Floreana (Santa Maria) en Marchena. De Galapagos Eilanden maken deel uit van Ecuador en liggen op circa 1000 km afstand van het vasteland. De hoofdstad van de Galapagos Eilanden is Puerto Baquerizo Moreno.

De Galapagos Eilanden staat bekend om zijn rijke ecosysteem. Op en rond de Galapagos Eilanden komen veel planten- en diersoorten voor die nergens anders ter wereld zijn te vinden. Tot de dag van vandaag worden er nieuwe soorten ontdekt. Helaas sterven veel planten- en diersoorten uit door de aantasting van het milieu. De Galapagos Eilanden worden vaak bezocht door toeristen die komen voor de natuur en om te duiken naar het rijke onderwaterleven. De eilanden staan verder bekend om het bezoek van Charles Darwin, de vele reuzenschildpadden en de zeer actieve vulkanen.

Van 24 febr. t/m 28 febr.
Op 24 februari  rinkelt de wekker al om 4.30u, want om 5.15u vertrekt de bus richting vliegveld.
We vertrekken van het nieuwe vliegveld, die nog maar een paar dagen in gebruik is.
8.15u vertrekt het vliegtuig via een tussenlanding in Guayaguil naar het eiland Baltra, een van de Galapagos eilanden.
Alles is prima verzorgd. We worden naar het vliegveld gebracht. Op Baltra worden we opgewacht door onze gids Fabian, die ons verder op het eiland zal begeleiden.
Van het vliegveld gaat het verder met een bus richting boot, waar we met een Dingy (kleine boot) naar de Angelito 1 worden gevaren.
Het is de hele tijd SUPER aan boord. We varen de ene keer ’s nachts en de andere keer overdag.

Bartolome Island
Laguna
onderweg
Pinnacle Rock
trail

Fotogalerie Galapagos eilanden

Fotogalerie aankomst Galapagos

Elke dag hebben we een briefing, waar de volgende dag besproken wordt.
Ieder paar heeft een eigen hut met douche en Wc, waar ik de eerste nachten slecht slaap, de laatste gaan beter. Er zijn 2 dekken, waar je heerlijk kan liggen, of zitten.
Het weer is erg warm. We hebben geen druppel regen en het waait zowat niet.
We hebben elke dag 2 excursies met droge en natte landingen, waar we allerlei vogels, leguanen, vissen (tijdens snorkelen), krabben, schildpadden, zeeleeuwen zien. Er leven hier vogels, die je nergens anders ziet. Regelmatig kan er gesnorkeld (zelfs ik heb dit gedaan)en gezwommen worden.

• Fregattvogel
  • land leguaan
  • Juvenile crab

diaserie Galapagos 1

Na een excursie worden we verwend met een sapje en een lekker hapje. Het eten is prima. We eten 2x warm. Met veel zorg klaargemaakt.
We hebben met de bemanning, gekleed in uniform, een welkomst drankje en afscheidsdrankje .
Voor de rest lopen ze in T-shirt en broek. Ze brengen ons overal naar toe met de Dingy.

• blue footed booby

• zo dicht bij
  • zo lief

diaserie Galapagos 3

Opmerkelijk is dat de dieren op de eilanden van nature tam zijn door het ontbreken van natuurlijke vijanden. Je loopt vlak langs de dieren en niemand vliegt, of rent weg. Dit is een wel heel bijzondere ervaring. Vandaar dat je foto’s op korte afstand kan maken.
                                                Het is GEWELDIG!!!

doorkijkje
mooi gebied voor leguanen

Fotogrid Galapagos 5

Vanaf Woensdagmorgen heeft Sjaak last van diarree en moet hij tijdens de excursie overgeven.
’s Middags probeert hij ook met de excursie mee te gaan, maar moet al snel terug. Het komt onder en bovenlangs allemaal eruit, wat hij inneemt.
De andere dag vertrekken we en durft hij niks meer te eten en weinig te drinken, want is bang dat hij tijdens de reis geen mogelijkheid heeft om naar de Wc te gaan.

Dat is ook te begrijpen, want we gaan met de Dingy naar land, steken met een bus het eiland over, moeten weer met een bootje overvaren, dan met een bus richting vliegveld, met het vliegtuig naar Quito, waar we tot slot met bus naar het Hotel gaan.
Sjaak heeft heel de dag heel veel pijn in buik/maag. Hij wil alleen maar liggen, maar dat gaat niet met zo’n reisschema. We maken ons wel een beetje ongerust v.w. zijn maagpijn.

Bij het Hotel worden we opgewacht door Dirk, die al een poos een taxi heeft vastgehouden om gelijk naar het ziekenhuis te gaan.
We komen in een supermodern Privéziekenhuis, waar hij binnen een mum van tijd aan op de IC aan het infuus ligt met tevens pijnbestrijder en antibiotica eraan. Na bloedonderzoek blijkt hij een bacteriële infectie te hebben en zit hij tegen de grens van uitdroging.
Het is een super beveiligd ziekenhuis, want bij elke deur staat beveiliging en de deur gaat alleen open met stripkaart.

Sjaak heeft 24 uur aan het infuus gelegen, eigenlijk moest hij nog langer blijven, maar kreeg het voor elkaar na die 24uur toch naar het Hotel te mogen, met nog wat antibiotica op zak.
Wij zijn daar nog een nacht langer gebleven dan de groep.

Van 02 t/m 05 maart: richting Colombia

We komen de volgende dag weer bij de groep in Otavalo, bekend om zijn grote markt op zaterdag.
Wij hebben even niet de puf om daar gelijk naar toe te gaan, dus blijven we bij het Hosteria.
De volgende dag vertrekken we al om 7.00u, wij pas 7.30u naar de grens. De weg is weer super.
Als we daar rond 11.00u aankomen en we willen de grens over, wordt ons meegedeeld dat er in Colombia problemen zijn en dat de Pan Americana, de enigste veilige weg naar het noorden, wordt geblokkeerd door koffie, cacaoboeren en door vrachtwagenchauffeurs. We besluiten op advies om weer terug te gaan, waar we vandaan komen, dus Otavalo.
We staan hier nu al 2 dagen, zodat we vanmiddag ook nog even de markt kunnen bezoeken.
Het besluit is nog niet definitief gevallen, maar het kan zo maar zijn, dat we Colombia over moeten slaan en via Ecuador de campers gaan verschepen. We wachten af!

het Hosteria waar de camper staat

Fotoserie markt Otavalo

Vrijdag 8 mrt: Nog steeds in Otavalo, maar vandaag krijgen we bericht over hoe en wat.

Het verschepen vanuit Ecuador naar Panama  kost helaas een vermogen. Vanaf vanmorgen zijn de boeren tot een overeenstemming gekomen met de regering in Colombia en zijn of worden de blokkades opgegeven, dus…… is de leiding toch weer begonnen om toch nog te proberen om ons via Colombia  (Cartagena) naar Panama te krijgen. De boot, die we zouden nemen en die ze hebben afgezegd, kunnen we helaas niet meer halen, maar…….een week later kunnen we wel mee. Dus, als alles meezit gaan we toch nog Colombia door. Het is zo een rit van 1500km, waar we in colonne zullen reizen, omdat je hier nooit weet, of er weer wat zal voorvallen en we dan in ieder geval bij elkaar zullen zijn. Het is de bedoeling, dat we 4 uur ’s morgens en  4uur ’s middags zullen rijden en dan maar zien waar we zullen uitkomen. Zondag  10 mrt vertrekken we, zodat we morgen ons kunnen voorbereiden op boodschappen en diesel, die we nog nodig zullen hebben. Ja en dan gaat het grote avontuur beginnen. Je zal ons dan niet vaak op het internet zien, vrees ik, want het kan goed zijn dat we bij tankstations zullen staan.

het bergmeer

• Otavalo
  • Otavalo1
  • Otavalo2
  • Otavalo3
  • antieke bussen
  • Beeld van klederdracht.
  • zelfs de kinderen in dracht
  • Klederdracht
  • Lago Pablo
  • Lguna de Mojanda

diaserie Otavalo en de bergmeren

Nog even wat foto’s van de plaatselijke bevolking hier en enkele foto’s van Laguna Mojanda, waar we gisteren naar toe zijn gereden.
Een mooi bergmeer gelegen op 3750m hoogte, zo’n 20 km van Otavalo. Het was daar op die hoogte best fris. Daarna naar het andere Meer Lago Pablo om de koffie geweest. Hier staat een prachtig Restaurant aan het Meer met prachtig uitzicht.

Vanmiddag lekker in het zonnetje gelegen bij de camper( de zon is hier op 2600m erg heet). We wilden eerst nog weggaan, maar het kwam er niet meer van. Morgen nog een dagje rust en dan eindelijk weer verder reizen maar eerst nog lekker barbecuen.