Reizen met eigen camper
 reisridders

Uruguay.

De republiek Uruguay is een van de kleinste staten van Zuid-Amerika.  Uruguay heeft een totale landoppervlakte van 176.215 km2 en is 4,5 keer zo groot als Nederland.
Uruguay grenst in het westen aan Argentinië (579 km), in het noorden en oosten aan Brazilië (985 km) en in het zuiden aan de Río de la Plata en de Zuid- Atlantische Oceaan. Het landschap is een voortzetting van het landschap van Zuid-Brazilië en bestaat in het noorden en oosten uit een zacht golvend landschap. Uruguay heeft ca. 3,6 miljoen inwoners. Gemiddeld wonen er 19 inwoners per km2.

De meeste wonen in de hoofdstad Montevideo bijna 2 miljoen.

19 oktober

Wij zijn in URUGUAY!!!

Over een hoge brug over de Rio Uruguay komen we bij de peaje en de grens.

We hoeven deze keer niet de auto uit, alles wordt via het autoraam geregeld, behalve het papier voor de camper, dat we 1 jaar in Uruguay mogen vertoeven. Alles gaat nog met een super oud typemachine, of door schrijven met een carbonpapier ertussen. Ze kijkt nog heel even in de Camper en dan mogen we door. Ze doen hier dus echt niet moeilijk.

In Uruguay zijn er niet veel grote plaatsen, op Montevideo na. We moeten geld, dus maken een ommetje om geld te trekken in Paysandu. Bij kleinere plaatsen lukt dat niet, dan kan het ommetje wel eens 60km, of meer zijn. Daarna gaan we richting thermen Guaviyu, waar we 2 nachten blijven.

Een leuk verjaardagscadeau met ’s avonds een parilla. Normaal een lekkernij, maar het valt nu echt tegen. Maar niet getreurd, want het weer is nog steeds wat regenachtig en waar kun je dan beter zitten, dan in een lekker warm bad.

Thermen Guaviyu

De volgende dag valt weer mee met mooi weer en in het plaatsje Valle Eden is een prachtige camping. In de buurt is een gaucho-wedstrijd met paarden bezig. Mooi gezicht, wat wil je meer!

Fotoserie Gaucho feest

_muur_schilderingen
ondergelopen_camping

Fotoserie San Gregorio en Paso de los Toros

De andere dag valt het weer tegen, want dan is alles weer grijs, met regen naar het stadje Tacuarembo, waar we inkopen, diesel tanken en geld trekken. Slecht weer kan ons niet deren en als we daarna naar San Gregorio aan een groot Meer met water van de Rio Negro rijden, klaart het weer op en zitten we een paar uur later in de zon aan het Meer. Zo gaat het de laatste tijd wat op en neer met het weer. Als de zon schijnt is het flink warm en kan het wel tegen de 30°C worden en als het regent kan het zo weer afkoelen naar zo’n 18C. Het heeft hier overal super veel geregend, het Meer  bij San Gregorio en de Rio Negro in Paso de los Toros, zijn buiten hun oevers getreden en een deel van de campings staat dan ook in het water. Een droevig gezicht!

We rijden nu langzaam richting kust van Uruguay en richting Montevideo

6e Verslag: Van 24 oktober t/m 29 oktober
Onze reis gaat zeer relaxt, we beginnen op het gemak ’s morgens en eindigen weer op tijd.
Het internet is slecht. We moeten regelmatig koffie gaan drinken, want dan kunnen we het password krijgen en later met ons campertje in de buurt gaan staan om de Website bij te werken. Ja, het is allemaal een gedoe, maar dat hebben we wel voor het thuisfront over.
Bij de volgende plaats Durazno kunnen we niet eens op de camping, want de weg ernaar toe staat zelfs ook onder water. We worden door iedereen geholpen en op den duur komen we in een prachtig wandelpark terecht, waar we mogen overnachten.  We krijgen zelfs stroom en dit allemaal voor niks, want als je geld wilt geven, pakken ze het niet aan. ’s Nachts gaat het Park dicht, dus ook nog extra beveiligd, alhoewel het hier veilig is. ’s Morgens zien we een beest in het Park met prachtige dikke gestreepte staart. Hij vlucht in de boom. Ook bezoeken we een klein dierenpark met vele vogels, die we ook in het wild hebben gezien.

Fotoserie zuidwestkust Uruguay

We rijden vandaag naar de kust, naar het plaatsje Kiyu. We rijden naar de camping, die nog niet open is en waar ze druk aan het werk zijn, omdat hier 1 maand geleden noodweer is geweest. Een storm, waarvan de hele kust schade heeft ondervonden en waar van alles is weggeslagen. Hier dus het restaurant en bomen. We mogen er wel staan en dat doen we ook, zo hebben we een prachtig gezicht op de Rio de la Plata en kunnen we wandelen over het eindeloze strand. Heerlijk! Laat het nu ook nog eens prachtig weer zijn.
Ook proberen we nog een andere camping verderop bij Boca del Rosario, nog dichter naar de kant van Colonia del Sacramento (Buenos Aires) Ja, we zijn bijna op de plaats, waar we begonnen zijn.
Ook hier is de camping nog dicht, daarom gaan we naar Park Fomento (een groot bungalowpark), waar we aan het strand kunnen staan en ook weer elektrisch mogen gebruiken, gewoon van een bewoner. Aardig! Ook hier is het goed vertoeven en maken we weer strandwandelingen.
Helaas door die vele regen, zijn de muggen ook uit hun verblijf gekomen om mensen te pesten. Ze hadden beter kunnen verzuipen. Sjaak moet bijna aan de bloedtransfusie, zegt hij. Maar we hebben ons muskietennet bij en daar slapen we onder af en toe, want Sjaak wordt panisch van die krengen.

Van hieruit rijden we naar Nueva Helvecia, een dorp waar vele Zwitsers wonen met een mooie Plaza
We kijken er wat rond en gaan daarna naar Hotel “Suizo”, want daar heeft een Duits stel hun camper laten staan voor een half jaar. We trekken daar volgende week verder mee door Uruguay en Brazilië, richting Iguazu Watervallen. We kennen hen van de vorige keer en hebben er nog steeds mailcontact mee. Zij komen hier 31 okt aan. Het ziet er hier zo grandioos uit, dat we besluiten niet meer terug te gaan naar het muggenstrand, maar hier te blijven aan het zwembad en de mooie tuin. Het lijkt wel vakantie!!! En dat terwijl we eigenlijk op doorreis zijn. We blijven hier niet 1 nacht, maar wel 3. We zitten met 30°C aan het zwembad en zelfs erin. Vandaag is helaas hier ook het weer omgekeerd en zeikt het van de regen, dus zijn we verplicht om voor de derde nacht te blijven. We compenseren mijn slechte etentje tijdens mijn verjaardag voor een nieuwe hier vanavond. Dat zal smaken!!!

• DSC01245
  • DSC01283

Diaserie Nueva Helvecia

7e Verslag: Van 30 oktober t/m 8 november
Het etentje in “Hotel Suizo” op 29 okt.was heerlijk!
Ook hier bij het Hotel merken we de hulpvaardigheid van de baas zelf. De gasfles is leeg en hij is zo aardig om die naar een vulstation te brengen. De volgende dag kunnen we hem ophalen, maar ook toen was hij ons al voor, want na het ontbijt staat de fles al achter de camper.
Het is een ideale plek om de camper voor langere tijd te stallen. In Uruquay mag je ook nog eens voor maximaal een jaar met je camper verblijven.

Na afscheid te hebben genomen, rijden we naar de parkeerplaats van het “Sheraton Hotel” in Montevideo. Daar kun je met je camper staan, werd ons gezegd. En jawel, het is zo. Echter niet op het bewaakte terrein van Sheraton zelf, maar er tegenover is een parkeerterrein, waar tot 23.00u bewaking zit. Er loopt daarna in de buurt ook nog bewaking rond. Dat gaan we dus maar proberen. Het is tensotte een avonturen reis.
We zetten de camper zo op zicht, dat we de receptie van het Sheraton kunnen zien. We vallen niet gelijk in slaap, maar dat komt ook omdat het hondenweer is, storm en motregen.  Als we rond 1.00u naar buiten kijken, zien we de security in de kou staan. Dat geeft een extra veilig gevoel en we vallen in slaap.

• 07_wandelpassage
  • 15
  • 17_begraafplaats

diaserie Montevideo

We staan op met prachtig weer en bezoeken lopend de stad. Dat is zo´n 7 km heen en 7 km terug en dan de overige extra kmeterjes. Het is een super wandeling, helemaal langs de boulevard en met een zonnetje op je knar, het kan toch niet beter?  We zijn al voor 9 uur aan de wandel en we zijn niet eens de enigste. Er zijn al heel wat wandelaars en joggers. Voor de haven, waar we langs komen, worden we nog gewaarschuwd voor “peligrosso”,(gevaarlijk) maar omdat er ook verkeer langs rijdt, lopen we door en we merken niks. Terug gaan we over een wandelpromenade dwars door de stad en drinken eindelijk ons kopje koffie )voordien geen gelegenheid gehad. Laten we nu precies het juiste tentje treffen. Het kost wel iets, maar dat mag dan ook wel voor zo´n goed uitziend blad.
 Hier is ook nog Wifi, dus alle mail wordt weer binnen gehaald met de Ipod)heerlijk apparaat!!! We lopen langs wat bezienswaardigheden en Plaza´s en besluiten niet met de bus terug te gaan, maar de wandeling over de boulevard weer terug te lopen

31 oktober
We beginnen vanaf hier aan onze strandvakantie:
We rijden nog dezelfde middag richting Piriapolis, een leuke badplaats. Kun je nu nog niks van merken, maar ´s zomers is het hier overvol en daar kunnen we ons iets bij voorstellen. We staan hier niet meer alleen op de camping, maar wel met zijn drieën en er is zelfs een jong Duits stel, die hier hun reis net gaan beginnen van 6 mnd.
We lopen hier de volgende dag ook weer langs de boulevard, maar van iets minder km’s  en komen bij een jacht- vissershaven aan, waar de kleine vissersbootjes net zijn binnengekomen We verbazen ons over de hoeveelheid vissen, die ze hier in meenemen. Ze liggen echt helemaal vol. Bij het vervoer komt hier geen ijs aan te pas. Ze worden in bakken gelegd, vaak nog in de zon ook en daarna met de fiets, de brommer, een karretje, busje of vrachtautootje verder vervoerd. Dat zou bij ons niet meer kunnen! Rond de vissersboten zien we zeerobben, die zich te goed doen aan het visafval.
Na de lunch maken we nog een wandeling langs de andere kant van de boulevard en natuurlijk gaan we ff zonnen op het strand en neemt Sjaak een duik in het water.
We vertrekken de andere dag naar Punta Ballena, weer een badplaatsje, maar zonder boulevard en geen mooi strand. Daar is geen ruimte voor een wandeling, dus kachelen we verder naar San Rafael, waar we 4 nachten op een camping blijven. Dit is de meest toeristische plaats van Uruguay. Een groot opgezette badplaats, waar het stikt van de Hotels, appartementen en flats. Het strand is super. We besluiten dan ook vanaf de camping over het strand naar de stad te lopen. Hier bruist de zee door de hoge oceaan golven. Je kan het verschil van kleur van het water zien: de grauwe Rio de la Plata en nu de blauwe Atlantische Oceaan. De volgende dag, gaan we met de camper aan de boulevard staan om heerlijk te zonnen en te zwemmen aan het strand. We worden zelfs op 1 hand gedragen hier!

En zo bestaat de laatste dagen uit een lui-lekker-leventje met heel veel zon, maar heerlijk met de wind en de hoge golven erbij.

We wachten hier eveneens op Gitta en Peter(duits echtpaar), waar we via de mail mee hebben afgesproken om mee verder te reizen. Ze zijn gisteren 4 nov. hier ook op de camping aangekomen. Het is heel vreemd, want eigenlijk hebben we die vorig jaar maar 1x gezien, maar we denken dat het goed zal klikken. We hebben er in ieder geval een borrel op gedronken.

6 november: We rijden van Punta del Este verder naar Cabo Polonio. Eigenlijk wilden we in La Paloma overnachten, maar de camping was niks, dus rijden we verder. Onderweg nog bij Faro Jose Ignacio een tussenstop gemaakt, waar een mooie vuurtoren staat.Bij Caracola kunnen we met een gratis “bootje”(klein platform) mee, die wordt voortgetrokken door een bootje met buitenboordmotor, heeeeeel apart! Toch maar wat benzinetip gegeven. Onderweg ook niks, dus komen we bij Cabo Polonio aan, dit is een National Park.Hier maken we de andere dag een ritje naar het zeer kunstzinnige vissersplaatsje met de 4-wheel drive bus. Het is echt baggeren over de zandweg, die naar het dorp gaat. Het is een heel apart dorp met huizen in alle kleuren van de regenboog. We lopen richting vuurtoren en zien vanaf de rotsen een kolonie zeeleeuwen, die zonnen en zwemmen. We kijken het schouwspel even aan en gaan daarna de vuurtoren beklimmen, waarvan je een prachtig uitzicht hebt op de zeeleeuwen, het strand en het kunstenaarsdorp. Na het bezoek aan dit Park, rijden we ’s middags naar het volgende Park, nl. N.P. Santa Teresa.Het is een prachtig Park, dat beheerd wordt door het Leger, overal zie je soldaten, dus we worden goed bewaakt. We blijven hier 2 nachten en maken er een wandeling naar het Fort, en een flinke strandwandeling. Het is nog steeds prachtig weer en het wordt steeds warmer met zo nu en dan een half bewolkte dag ertussen, waar we van bijkomen. Maar……………we klagen niet, want die tijd is het in Holland echt herfstweer geworden, horen we.

• 01_onderweg_Faro_Jose_Ignacio
  • 15_wat_een_wit_zand
  • 16_aankomst_in_NP_Santa_Teresa

Diaserie PN Uruguay

VAARWEL URUGUAY: Wat ons is opgevallen in dit land is, dat

· Er weinig steden in het land zijn
· Er veel op brommertjes gereden wordt, zeker in binnenland
· Aan de kust veel badplaatsen zijn
· Het een heel duur land is