Reizen met eigen camper
 reisridders

Zuid Afrika is het zuidelijkste land van het Afrikaanse continent en telt 41 miljoen inwoners. Het is 17 keer zo groot als Nederland en Belgie samen.

Binnen Zuid-Afrika's grenzen liggen de soevereine koninkrijken Swaziland en Lesotho. De westkust ligt aan de Atlantische Oceaan, de oostkust aan de Indische Oceaan. Ten noorden van Zuid-Afrika liggen de onafhankelijke buurlanden NamibieZambiaBotswanaZimbabwe en Mozambique

Sjaak en Wilma gaan opzoek naar de "Big Five"

olifant

neushoorn

luipaard

buffel

Wij zijn onderweg. Wir sind unterwegs. We are on our way

22 en 23 okt.

Zondag met de trein naar Schiphol, vandaar met de Shuttle naar het Ibis hotel voor een overnachting. Daarna door Cock en Angela opgehaald voor een etentje bij hun thuis. (bedankt)
Een maandag met 45 min. vertraging, om 10.45 uur met een Boeing 777-200 van de KLM naar Kaapstad gevlogen. Een prima vlucht van ongeveer 11 uur met af en toe een wat slecht wegdek. De verzorging in het vliegtuig was uitstekend en bij aankomst in Kaapstad stond hij daar dan, met zijn papier,"Welcome Mr and Mrs De Ridder". We werden na de nodige Rand's gepind te hebben met een busje naar hotel Welgelegen in Kaapstad gebracht. We arriveerden daar om ongeveer 22.30 uur

24 okt. Kaapstad
We logeren in Hotel(Questhouse) "Welgelegen"
We worden 's morgens om 08.00 uur wakker. We doen de gordijnen open en wat zien we? Geen Tafelberg, die we normaal gesproken hadden moeten zien, maar een grijze sluier en regen. Wat een teleurstelling! We wilden juist de Tafelberg 's morgens nog opgaan.  We hebben daarom maar extra lang van ons overheerlijk ontbijt genoten en zijn toen de stad ingegaan voor sightseeing. De regen maakte in de loop van de morgen gelukkig plaats voor wat zon, dat erg aangenaam was.

Tijdens onze stadswandeling bezoeken we o.a een Afrikaanse markt
We hebben in de stad een simkaart van Zuid-Afrika gekocht voor onze mobiel.
Het mobiele telnr: van ons is nu: +27-720400999
SMSen is ook nog mogelijk op mijn mobiele nummer.

Tijdens onze wandeling door de Company Gardens zien we al een van onze small five (zie foto)

Eind van de middag wandelen we een heel eind de Tafelberg op en hebben een mooi zicht over de stad

overrzicht op Kaapstad

Met de Camper op pad

Onze Camper

25 okt. Kaapstad - Hermanus

Precies zoals afgesproken stond er om 09.00 uur 's morgens een taxibusje klaar om ons naar het afhaaldepot van KEA campers te brengen. Onderweg een stop gemaakt bij Pick and Pay (A H) om de nodige boodschappen te kopen. We worden heel vriendelijk bij het depot ontvangen en krijgen een goede service. We merken wel dat het aan de nodige ervaring ontbreekt, want er zijn nog een aantal dingen niet in orde. We vertrekken hierdoor pas om 14.00 uur en rijden naar Hermanus. Dat is een plaatsje 100 km Z O van Kaapstad. We zijn daar heen gereden omdat er walvissen te zien zouden zijn. We worden niet teleurgesteld. We zien vanaf de Cliffs verscheidene walvissen. Je kunt ze bijna aanraken.We overnachten op camping Önrus

de kustlijn bij Hermanus

walvissen in de baai van Hermanus

26okt. Hermanus - Clanwilliam
We vertrekken 's morgens uit Hermanus richting Citrusdal. We komen weer langs Kaapstad en gaan nog even langs het camper depot, want er ontbreekt nog het een en ander. Toch hebben we bijna een nieuwe camper (28.000km)
Nadat alles in orde gemaakt is gaan we nu toch eindelijk op pad.

Onderweg komen we langs kilometers lange Townships. Langs de wegen, ook langs de snelwegen, lopen soms horden zwarte Afrikanen.
Bij stoplichten proberen ze je wat te verkopen. Wilma vindt het maar niks en houd haar deur stijf op slot.
Het weer is fantastisch, straal blauwe hemel een aardig windje en een temp. van ongeveer 25 gr. We rijden eerst door een gebied met golvende gouden graanvelden. Het is hier nog maar voorjaar maar er wordt al druk geoogst.
Later rijden we door een dal die zijn naam eer aan doet "Het Citrusdal" Het is hier op twee na grootste citrusvruchtengebied van Zuid-Afrika. We zoeken een camping in Citrusdal maar die bevalt ons niet en rijden nog 50 km door tot Clanwilliam. We overnachten op Clanwilliam Dam Resort (telnr: 027-4828000), dit is geen verkeerde keus want we staan hier heerlijk dire kt langs een meertje.  Het was behoorlijk druk op de camping want er was dit weekend een Mountainbike race

27 okt Clanwilliam - Springbok

Vanochtend op tijd uit Clanwilliam vertrokken voor een trip van 325 km naar Springbok, waar we nu zitten.
De wegen zijn nnog steeds prima. Het zijn nu wel tweebaans wegen geworden maar er is weinig verkeer. De temp. is opgelopen tot 35 gr. Gelu kkig hebben we airco, zowel in de cabine als in het woongedeelte. We rijden door Namakwaland, normaal verandert het droge,  met struiken begroeide landschap in het voorjaar in een zee van kleur. Helaas is de bloeitijd al voorbij en zien we niets anders dan een dor gebied. Morgen gaan we de grens met Namibie over

28 okt. Springbok - Ai Ais
Na een goede nachtrust op een camping bij Springbok vertrekken we weer voor een rit van wat later blijkt 305 km. Campings hoeven we niet te reserveren want het is hier laagseisoen en de campings zijn bijna leeg.
We doen eerst nog de broodnodige boodschappen en kunnen zowaar ergens gebruik maken van het internet. De weg van Springbok naar de Namibische grens is doods en saai. Het landschap is geel gekleurd door het verdroogde gras. De weinige vogels die er zijn hebben hun nesten bij gebrek aan bomen in de telegraafpalen gebouwd. Net voor de grensovergang rijden we nog door een klein bergmassief.De grensformaliteiten duren ongeveer 20 min.
Voor het vervolg van onze reis door Afrika gaat u naar het reisverslag van:                                         Namibie het reisverslag van Zuid Arika gaat verder op pagina 2